Crowdfunding is inmiddels al een bekende vorm van alternatieve financiering, de sector daarentegen is nog erg in ontwikkeling. Investeerders worden steeds beter ‘beschermd’ en wetgeving over crowdfunding zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. Maar ook als u als ondernemer een crowdfundingcampagne wilt starten, is het belangrijk om doordacht en goed geïnformeerd te werk te gaan. Zomaar wat doen, kan immers een mislukking van uw campagne betekenen. Daarom geven wij graag 4 tips voor een geslaagde crowdfundingcampagne!
Waarom is crowdfunding ook alweer interessant?
In een eerder artikel beschreven wij al
waarom u als ondernemer met crowdfunding zou moeten starten als u financiering nodig heeft. Maar waarom is crowdfunding nu eigenlijk zo interessant? Omdat het u meer kan opleveren dan alleen geld! Naast de financiering die u nodig heeft, levert crowdfunding ook interessante ‘randzaken’ voor u op. Het is namelijk een goede manier om uw product of dienst in de markt te testen. Hoe wordt het ontvangen en zit men er wel op te wachten? Ook kan crowdfunding een goede marketingtool zijn. Een campagne is niet alleen geslaagd door het behalen van uw financiële doelstelling, maar creëert ook een community (oftewel; een crowd) van mensen die allen achter uw product/dienst staan.
Zo voert u een geslaagde crowdfundingcampagne
Zoals gezegd, zomaar wat doen loopt meestal niet op een succes uit. Het lijkt soms wel alsof crowdfunding bijna niet mis kan gaan, maar ervaring leert dat ook best wel wat projecten op niets uitlopen. En wat is eigenlijk een complete mislukking? Al haalt u misschien het doelbedrag niet, dan zijn er nog andere voordelen uit een campagne te halen. Wij geven u graag wat tips voor een geslaagde crowdfundingcampagne!
Goede voorbereiding is essentieel!
De meeste ‘mislukte’ crowdfundingcampagnes hebben één gemene deler: onvoldoende of geen voorbereiding. Het is belangrijk om het doel van uw campagne te bepalen. Het bedrag dat u wilt ophalen moet goed onderbouwd zijn, het blijft immers een vorm van lenen. Maar wat als u het streefbedrag niet haalt, welke alternatieven heeft u dan? En mogelijk zijn dan andere doelen wel behaald (naamsbekendheid, nieuwe klanten, etc.)?
Ook bij crowdfunding is het belangrijk om een heldere doelgroep te bepalen. Het spreekt voor zich dat het succes van de campagne wordt vergroot als deze bij het juiste publiek terecht komt. De doelgroepbepaling is ook belangrijk voor de keuze van het juiste crowdfundingplatform. Maak inzichtelijk hoe uw doelgroep het beste te benaderen is en welke insteek u daarvoor het beste kunt gebruiken.
Welk bedrag wilt u nu echt ophalen?
Het bepalen van de benodigde financiering is niet zo simpel als het lijkt. Het is niet zomaar een kwestie van het opvullen van het gat in de begroting of aanvullen van de roodstand op de bankrekening. Belangrijk is om een investeringsbegroting op te zetten die onderbouwd is met actuele offertes van bijvoorbeeld machines en/of verbouwing. Daarnaast is het van belang om op basis van de liquiditeitsbegroting bij de gestelde doelen in de exploitatieprognose ook het benodigde werkkapitaal te bepalen. Met name dit laatste onderdeel wordt vaak onderschat. Zo komt u tot een meer realistisch streefbedrag en vergroot u uw slagingskans aanzienlijk.
Een investeerder is wellicht een potentiële klant
Eigenlijk zijn de meeste investeerders ook potentiële klanten. Ze zijn niet voor niets bereid te investeren in uw product of dienst. Ze zien er, net zoals u, toekomst in. Benader uw investeerders dan ook als potentiële klant. Denk er alvast goed over na hoe u deze investeerders vanaf uw campagne naar uw bedrijf kunt ‘leiden’ en maak ze uw ambassadeur. Grote kans dat uw andere producten/diensten voor hen ook zeer interessant zijn. Maar zorg wel dat u daarbij de relevantie niet uit het oog verliest. Welke van uw diensten/producten zijn écht interessant en bieden uw investeerders c.q. potentiële klanten waarde?
Plan, maar wees flexibel
Het lijkt een tegenstelling, maar beide zijn zeer belangrijk. Ga niet achterover zitten, nadat uw crowdfundingcampagne is gelanceerd. De voorbereiding vergt veel inspanning, maar ook tijdens en na de campagne is er nog altijd veel te doen. Maak daarom een gedegen planning. Plan wat u moet doen voorafgaand aan de lancering, maak een planning voor de periode waarin uw campagne loopt en maak een planning voor de periode na afloop van de campagne. U kunt hier ook werken met zogenaamde scenario’s; als het zo loopt, dan doe ik dit… en als het anders loopt, dan doe ik dat. Zo bent u op iedere fase en situatie goed voorbereid.
Zorg hierbij wel dat u (of uw project) flexibel blijft! Let goed op eventuele feedback en evalueer de voortgang constant. Loopt het niet helemaal zoals de bedoeling was? Dan kunt u (live) aanpassingen doen om er toch een succes van te maken. Luister dus goed naar signalen en handel daarnaar. Dit is één van de succesfactoren voor een geslaagde crowdfundingcampagne.
Laat u altijd goed begeleiden!
Er zijn natuurlijk nog veel meer tips en andere zaken waar u rekening mee moet houden als u een geslaagde crowdfundingcampagne wilt voeren. Door middel van onze artikelen proberen we u alvast een stapje verder te helpen. Echter, goede begeleiding inschakelen is misschien wel het belangrijkste advies dat wij u kunnen geven. U hoeft niet alles alleen te doen, en dat zou ook niet eens verstandig zijn. Begeleiding door een expert op het gebied van crowdfunding biedt u veel voordelen.
Bent u van plan om met crowdfunding te starten? Dan staan wij natuurlijk graag voor u klaar.
Bart Lemmen van CM&P Venray helpt u in de voorbereiding van de crowdfundingaanvraag en tijdens de campagne. Ook na afloop van de campagne helpt Bart met het realiseren van de plannen. Middels onze gerichte management ondersteuning ondersteunen wij u om succesvol te ondernemen. Neem gerust eens vrijblijvend contact op via 0478-769006 of bart.lemmen@cmenp.nl.