De economische crisis leek uit het niets te komen. Maar zagen we dat echt niet aankomen? De meeste dingen die gebeuren hadden we kunnen zien aankomen. Maar we knijpen liever een oogje dicht voor de waarheid.
De grootste bedreigingen zijn dingen die we niet zien. Niet omdat ze geheim of onzichtbaar zijn, maar juist omdat we ze niet willen zien. Ondernemers worden dan overrompeld door veranderingen in de markt, technologische tegenslagen, culturele problemen of wanprestatie. Ze hopen ‘dat het wel over waait’ of ‘dat het niet zo’n vaart zal lopen’. En dat als je maar lang genoeg wacht, alles weer normaal wordt.
Mooi niet dus. Tenminste, kleine problemen lossen zich vaak vanzelf wel op. Maar grotere, structurele problemen zijn net parasieten. Ze komen gewoon terug. Jezelf voor de gek houden, ze negeren en dus je kop in het zand steken, is geen oplossing. Je moet er zelf wat aan doen.
Jij steekt je kop in het zand als je…
- Blijft vasthouden aan jouw (gedateerde) manier van denken en werken, ondanks dat alles en iedereen weet dat de markt is veranderd;
- denkt, dat jij in je eentje de markt wel kunt verslaan;
- de cijfers en feiten negeert (van binnen en buiten je onderneming);
- alles en iedereen de schuld geeft van de ellende;
- niet meer luister naar wie dan ook.
Er zijn meerdere redenen waarom we onze kop in het zand steken. Iedereen wil aan bepaalde verwachtingen voldoen. We kunnen daarom bang worden om de onderneming of baan te verliezen als we ingaan op bepaalde factoren. Ondanks de economische situatie, willen we onze levensstijl niet verliezen. Dus dan doen we maar net alsof ze er niet zijn.
Zo gaan je ogen weer open:
- Kijk de werkelijkheid diep in de ogen. Benoem de problemen en zet ze op papier;
- stel vast op welke zaken jij invloed kunt uitoefenen. Maak je daar druk over en vergeet de rest;
- wees kritisch (lees: wees keihard naar jezelf – en je blinde vlekken);
- vraag goede vrienden om eerlijke en oprechte feedback over jouw bedrijf en/of product.