Het is alweer een jaar geleden dat ik ben gestart als partner bij Claassen Moolenbeek & Partners.
De tijd is voorbij gevlogen. Nu toch even tijd maken om terug te kijken en waar nodig de koers aan te passen.
De eerste fase
Je start met het idee om MKB bedrijven te helpen met bancaire of bedrijfskundige problemen. De eerste maanden is dat nog niet aan de orde want je hebt geen klanten en dus geen concrete opdrachten. Netwerken, koffiedrinken met bekenden, bijdrage leveren bij een KvK event, intermediairs bezoeken, nieuwsbrieven verzenden, praten met collega’s en zo gingen de eerste maanden voorbij.
En dan…de eerste opdracht, eindelijk kun je laten zien waar je goed in bent! Je wil het zeker goed doen, laat het verhaal twee keer tegenlezen en stopt veel tijd in de uiteindelijke presentatie. Als je achteraf ook nog een factuur kunt sturen en het bedrag op je rekening binnen is, was dat aanleiding voor een klein feestje.
Onderscheidend vermogen en expertise
In de eerste maanden kom je er ook achter dat er erg veel adviseurs zijn die allemaal in dezelfde vijver vissen. Onderscheidend vermogen is dan ook essentieel, en vaker stel ik me de vraag: waar zou een klant mij voor moeten bellen? De opdrachten tot nu toe zijn erg verschillend. De meeste opdrachten gaan over het financieren van MKB bedrijven, en daarnaast is er regelmatig een vraag van ondernemers om in een overvolle agenda de juiste focus te houden. Maar ik krijg ook vragen over particuliere financiering en hulp bij het opzetten van een coöperatie.
Mijn expertise en kracht zitten in een snelle analyse van de financiële situatie, het helder maken van het probleem en het zoeken naar een passende oplossing.
Daarnaast heb ik, door jarenlange management ervaring, doorgevoerde reorganisaties, projectmatig werken en bouwen van commerciële teams, een brede kennis opgedaan die bij veel MKB bedrijven van pas zal komen.
Financiering voor MKB bedrijven
Inmiddels is voor mij wel duidelijk geworden wat ik wil communiceren:
Een probleem met het financieren van uw bedrijf?
Bel of mail mij en ik zoek een passende oplossing voor u!
Maar aan wie ga ik dat communiceren en hoe?
Als ik terugkijk naar de klanten van het afgelopen jaar, kan ik concluderen dat er geen klanten via intermediairs werden aangedragen. Veel klanten kwamen uiteindelijk bij mij terecht via persoonlijke gesprekken, doorverwijzing van andere MKB ondernemers en het internet.
Dat was ook wel te verwachten gezien het feit dat ik pas een jaar geleden ben gestart. Mijn Midden-Limburgse netwerk werkt nog niet zoals ik graag zou willen en hier moet ik de komende jaren nog in investeren. Feit blijft dat internet een niet te onderschatten bron van klanten kan opleveren. Dat had ik vooraf niet zo ingeschat. Daarnaast biedt het een mogelijkheid mijn kennis met jullie te delen, en dat doe ik graag.
Onlangs heb ik een adviesbureau in de arm genomen om mij te helpen met het verbeteren van mijn manier van communiceren via de sociale media. Het eerste blog is een feit en tevens is er naast LinkedIn een zakelijke Facebook pagina en Twitter account. Verder ga ik me aanmelden bij een platform voor bedrijfskredieten.
“Internet here we come” ?
Op naar jaar 2 met dezelfde energie en hetzelfde enthousiasme als in jaar 1. Want ondernemen blijft voor mij vooral leuk.
Is bedrijfsfinanciering een onderwerp waarover je graag eens zou doorpraten? Of wil je gewoon eens kennis met me maken? Maak dan gerust een vrijblijvende afspraak door te bellen naar 06-51545122 of te mailen naar peter.segers@cmenp.nl.