“Er zijn vaak zoveel manieren om naar een probleem te kijken. Er is bijna altijd wel een oplossing.”

Waarom doe je dit werk?

Marina heeft een carrière als adjunct directeur & directie lid van bedrijven en stichtingen waar het over miljoenen ging. Waarom nu dan naar adviseursrol van het MKB? Ze legt uit: “Mijn hele leven heb ik aan de andere kant van de tafel gezeten en ik heb daarbij een allergie ontwikkeld voor gladde praatjes of ingewikkelde verhalen van adviseurs. Juist omdat ik hiervoor financieel directeur ben geweest kan ik nu ondernemers goed helpen. Ik weet wat ze nodig hebben en waar ze vooral niet op zitten te wachten. Daarbij krijg ik er een kick van om samen met de ondernemer te kijken naar mogelijkheden om zijn plannen te realiseren. Vooral als dan een accountant al heeft gezegd dat het niet kan! Accountants kijken nou eenmaal op een andere manier en omdat ik als vertrouwenspersoon wat dichter bij het bedrijf en de DGA sta zie ik weer andere dingen Haar doel is om ondernemende ideeën een financiële sterke basis te geven zonder dat het hindert. Het is soms best passen en meten hoe je er het beste vorm aan geeft. Marina gelooft niet in ‘kan niet’ maar denkt in mogelijkheden. “Er zijn vaak zoveel manieren om naar een probleem te kijken. Er is bijna altijd wel een oplossing.”

Ondernemingsplannen en ideeën en goede financiële basis geven vraagt meer dan alleen regeltjes; het vergt ook creativiteit en het zien van mogelijkheden. Marina haalt veel inspiratie uit creatieve mensen en ondernemers zijn eigenlijk per definitie creatief, vind ze.  Omdat ze zelf ook een zelfstandig ondernemer is, spreekt ze hun taal. “Ik ben niet een betweterige buitenstaander maar ik zoek juist de relatie, de band op met de ondernemer. Ik sta naast ze om ze door de hele reis te begeleiden. Door hun vertrouwenspersoon te worden kan ik een beter advies geven. Ik kijk niet alleen naar bijvoorbeeld het jaarverslag maar ik bekijk het hele spectrum.”

“Ik krijg er een kick van om samen met de ondernemer zijn plannen te realiseren. Vooral als een accountant al heeft gezegd dat het niet kan”

Ondernemer helpt ondernemer

“Omdat ik als eigen ondernemer met dezelfde kopzorgen naar bed ga en ook weer opsta stoot ik de klant niet af en zal hij zich niet snel aan mij en mijn ‘regeltjes’ irriteren. Hij weet dat ik begrijp hoe het is om te vechten voor je eigen toko.
Vaak staan klanten er van te kijken wat er allemaal bij mijn advies komt kijken. Ik neem zoals gezegd het complete plaatje mee in mijn overwegingen. Ik kijk niet alleen naar de verlies en winst rekening maar ook bijvoorbeeld naar de systemen die hij of zij gebruikt, het personeel dat in dienst is, de pensioenen van medewerkers en de MKB-er zelf, de kansen in de markt en naar de privé situatie. Mijn insteek is om hun financiële geweten te zijn.”

Wat vind je het leukst aan jouw werk?

Nou dat vindt ze geen moeilijke vraag! “Dat ik iedere dag het spel mag spelen om van de meest wilde plannen werkelijkheid te maken. Soms krijg ik hier heel creatieve ideeën van ondernemers die niet weten hoe ze het kunnen realiseren en of het wel kan. Om dan hun droom werkelijkheid te zien worden geeft echt een kick! Als ze dan na een paar jaar terug komen omdat ze willen uitbreiden, is dat extra bijzonder. Je bent dan gewoon trost op de ondernemer en zijn bedrijf.” De passie spat van haar gezicht af.

Alle levensfases van een onderneming

“Ik krijg hier ook de kans om een ondernemer in alle spannende fases van zijn of haar bedrijf te begeleiden; van start naar uitbreiding, door zwaar weer heen, bij een overname, bij het zoeken naar balans tussen privé en werk en tenslotte naar overdacht of verkoop bij pensionering. Ondernemers vergeten wel eens voor zichzelf te zorgen, daar wijst Marina ze ook op.

Waarom juist het MKB?

Marina heeft een zwak voor het MKB, daar ligt haar achtergrond. “De bedrijven en stichtingen waar ik heb gewerkt waren in essentie allemaal MKB bedrijven”. Grotere bedrijven hebben een heel ander perspectief, dat zijn eigenlijk geïsoleerde werelden op zich met veel specialisten. De MKB-er is vaak creatief en steekt de handen uit de mouwen en moet van veel markten thuis zijn. Daar voelt ze zich thuis. Ze houdt van de “niet lullen maar poetsen” mentaliteit.

Waarom heb je voor CM&P gekozen?

Hier geven we hands-on advies gericht op MKB. Hands-on betekent dat ze niet alleen de analyse maakt, een rapport schrijft en dan afrondt. De klant krijgt het complete begeleidingstraject. Natuurlijk kun je Marina ook vragen voor rapporten maar er is zo veel meer mogelijk. CM&P is geen franchise maar het heeft er wel wat van weg, vindt ze. Je kunt werken onder de vlag van het bedrijf. Je krijgt een gedegen interne opleiding en je krijgt een persoonlijke mentor. De methodes die je krijgt zijn helemaal doorontwikkeld en jaren getest in de praktijk. Die hoef je dus niet zelf meer te ontdekken en kun je zo uitrollen in je eigen praktijk. Dat scheelt veel tijd. Daarnaast zijn er veel modules beschikbaar voor presentaties en de corporate website. Het is echter niet verplicht om de methodes over te nemen, je mag zelf weten wat je wel en niet toepast. Dat maakt dat je zelfstandig kunt kiezen hoe je de uitdagingen van de klanten wilt uitwerken. Wat Marina ook zeer aanspreekt is dat ze niet alleen onafhankelijk is in haar methodes maar ook in de financiers. CM&P is volledig onafhankelijk van financiële instellingen Ze hoeft aan niemand verantwoording af te leggen. “Ik spreek mijn mentor nog maandelijks vertelt ze, gewoon om te kijken hoe het gaat. Het hoofdkantoor heeft altijd belangstelling maar zit je niet te controleren. Ook de andere partners staan voor je klaar als je vragen hebt of een ingewikkeld rapport wilt laten tegenlezen. Er is veel kennis en ervaring binnen de groep”

Jij bent één van de twee vrouwen in de club partners van CM&P. “Klopt, het wordt tijd voor meer vrouwen hier” vindt ze. Wat zou je willen zeggen tegen vrouwen/ mannen die ook overwegen om zelfstandig adviseur te worden? 

“Doen!” is haar eerste antwoord. “Het is echt bijzonder om de vertrouwenspersoon te mogen zijn van een DGA. Om samen te sparren over de uitdagingen en dan de oplossingen te mogen aanreiken. De nieuwe kansen die die met zich meebrengen zijn zo inspirerend. Het komt niet aanwaaien en je moet soms hard knokken voor klanten maar de voldoening is enorm groot.”

Menu