Niet iedereen is een geboren ondernemer. En dat is prima. Natuurlijk kun je bepaalde eigenschappen als ondernemer ontwikkelen, maar dat wil niet zeggen dat je uit het juiste hout gesneden bent. Niet iedereen is in de wieg gelegd om een ondernemersbestaan te leven.
Aan de buitenkant lijken ondernemers vaak een onbezorgd en rijk bestaan te leven. Maar wat niet altijd te zien is, is dat het vaak veel werk vergt. Bloed, zweet en tranen zou je kunnen zeggen. Het is niet zo simpel als het lijkt. Vooral niet de eerste jaren, maar het wordt eigenlijk nooit simpel.
Werknemer…ondernemer, maakt het echt zoveel uit?
Als je ergens ongelukkig van wordt, dan is het niet voor jou weggelegd. Je leeft immers niet om te werken, maar je werkt om te leven. En waar die verhouding ligt, dat is voor iedereen anders. Want, om maar even op de filosofische toer te gaan: wat is werken en wat is leven? Het kan zijn dat je graag precies weet wanneer je moet werken, hoe lang en wanneer je hoeveel geld krijgt. Dat je in je vakantie niet of nauwelijks gestoord wordt en de avonden en weekenden vrij hebt.
Maar het kan ook zijn dat ondernemen voor jou juist een extra glans toevoegt aan je leven, dat het een stukje ‘leven’ voor je is. Dan zul je je als werknemer waarschijnlijk nooit op je plaats voelen. Er zal iets zijn wat je mist. Het kan zijn dat wat je daar mist, juist de dingen zijn die jou een geboren ondernemer maken.
Heb ik de kenmerken en kwaliteiten van een ondernemer?
Er zijn een aantal belangrijke kenmerken en kwaliteiten die iemand een geboren ondernemer maken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het ook garant staat voor succes. Zelfs hedendaags beste ondernemers hebben weleens gefaald. En niet het feit dat ze weleens gefaald hebben staat voorop, maar juist het feit dat ze hebben doorgezet (op welke manier dan ook) en nu wel succesvol zijn. Doorzettingsvermogen is dus al een goede opening. Je moet zeker niet (te) snel de handdoek in de ring gooien. Je moet wíllen doorgaan, opnieuw willen proberen.
Maar doorzettingsvermogen alleen is natuurlijk niet genoeg. Of het nu aan te leren is of aangeboren, er zijn bepaalde kenmerken die je een geboren ondernemer maakt. Kun jij je in het onderstaande lijstje vinden?
Je hebt een plan
In je hoofd heb je waarschijnlijk al jaren een plan klaar. Maar je schroomt ook niet om dat om te zetten in een echt ondernemersplan. Om alle hoofdstukken, van je idee tot de financiële onderbouwing, uit te werken en uit te diepen. Om marktonderzoek te doen. En dan niet eens, omdat het ‘moet’, maar meer omdat het je nieuwsgierigheid prikkelt. Omdat je wilt weten hoe jouw idee zal vallen.
Je kent je cijfers
Je bent in staat om je cijfers te ‘lezen’. Als je verstand hebt van cijfers (of je op het leren daarvan wilt storten), dan kun je je plan adequater bijstellen en volg je sneller de feiten dan je emoties.
Daarnaast besef je je, dat je niet direct winst gaat maken. Dat duurt even. Het eerste jaar zul je hoogstwaarschijnlijk verlies draaien. En dat is goed. Te snel groeien kan funest zijn. Als je in het derde jaar (een bescheiden) winst boekt, dan mag je tevreden zijn. Je hebt een lange adem nodig, en daar ben je op voorbereid.
Risico’s schrikken je niet af
Risico’s schrikken geboren ondernemers niet af. Van nature. Natuurlijk ga je nergens als een kip zonder kop in mee. Maar je beseft je wel dat dit hele avontuur toch ook wel een risico is. En dat je gaandeweg nog meer risico’s moet nemen om te groeien. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Er kunnen veel beren op de weg verschijnen. Je moet durven gaan, maar ook durven incasseren. En je daar niet volledig door uit het veld laten slaan. Je staat op, stelt je plan bij en gaat door.
Je hebt de juiste mindset
Je bent niet op zoek naar een rustig en standaard werkleven. Je bent bereid tot het naadje te gaan en de uren te investeren die nodig zijn. Je gaat door, omdat je gelooft in wat je doet. Je kunt bijna niet anders. Je ziet kansen en grijpt deze. Soms verlies je. En dat is niet eens zo erg. Als je maar vaker wint dan verliest.
Je hebt ook een bepaalde manier van ‘denken in overvloed’. Je kunt je helder voorstellen waar je heen wilt en laat je niet uit het veld slaan door meningen of goed bedoelde adviezen van anderen. Je neemt ze ter harte, beschouwd ze en doet er je voordeel mee. Hierbij vertrouw je op het samenspel tussen je intuïtie en de feiten uit je (eerdere) onderzoek/bevindingen. Wat niet betekent dat je niet naar waardevol advies luistert. Je staat natuurlijk altijd open voor andere inzichten.
En dan…DOEN
Je gelooft in je idee en dat jouw bedrijf de beste keuze is op dat gebied. En dat maakt dat je niet bang bent om het aan iedereen te vertellen. Om je dienst of product, jezelf en je bedrijf, te ‘verkopen’. Om aan klanten te komen heb je bekendheid nodig. En om bekendheid te krijgen moet je aan marketing doen. Je hoeft er niet meteen een zak geld tegenaan te gooien. Maar je beseft je wel dat er manieren zijn die niets of niet veel kosten en makkelijk in te zetten zijn. Je voelt je niet bezwaard, maar gaat het DOEN.
Wij begeleiden al jarenlang ondernemers, van startersbegeleiding tot managementbegeleiding. Je kunt nu eenmaal niet alles alleen doen. Of het nu gaat om je ondernemingsplan, het verkrijgen van bedrijfsfinanciering of richting geven aan jouw plannen. Neem gerust eens contact op!