Whitepapers

De partners van CM&P hebben een aantal white papers geschreven die we graag met jullie delen. Vul het formulier bij de gewenste paper in, en je ontvang deze binnen enkele minuten in je inbox.

9 tips om je bedrijf te verkopen – Cor Kik

Het aantal bedrijfsovernames in Nederland neemt flink toe, maar waar moet je rekening mee houden bij het kopen van een onderneming? In deze white paper lees je 9 tips waarmee je rekening moet houden bij het verkopen van je bedrijf.

Wegwijs in factoring! – Richard Boonman

Er zijn verschillende manieren om financiering voor je bedrijf te regelen. Een veelgebruikte manier is factoring. Bij factoring worden de handelsvorderingen (debiteuren) als zekerheid overgedragen aan een factoringmaatschappij, met als doel hier een financiering op te verkrijgen.

Is factoring een goede keuze voor de financiering van jouw onderneming? Lees er in deze white paper meer over.

Wat is het gevolg van negatieve rente op de waarde van ondernemingen? – Jur van der Laan & Jules van Berlo

Voor het bepalen van de waarde van een onderneming wordt gebruik gemaakt van verschillende methodes. Een vaak gebruikte methode is het bepalen van de omvang van toekomstige geldstromen. Deze toekomstige geldstromen worden contant gemaakt. Met andere woorden, er wordt bepaald wat deze geldstromen nu waard zijn. Dit “contant maken” doe je door de geldstromen te delen door een rentepercentage, het door beleggers en investeerders geëiste rendement op de onderneming.
De vraag is wat er met dit geëiste rendement gebeurt nu de rente die de Europese Centrale Bank (ECB) aan banken geeft al enige tijd negatief is. Daalt dan ook het door beleggers geëiste rendement en worden bedrijven meer waard? Met andere woorden, is dit hét moment om je bedrijf voor een topprijs te verkopen? De once in a lifetime opportunity om te cashen?

Toekomststrategie en bedrijfsstructuur: de bedrijfsfusie als hefboom van je aspiraties – Anjo Boxem

De bedrijfsfusie als hefboom van je aspiraties
Op een bepaald moment in het bestaan als ondernemer kan het een strategische afweging zijn om een samenwerkingsvorm aan te gaan. Het bundelen van de krachten kan de positie van jouw bedrijf versterken. Zowel wat betreft productontwikkeling, productafzet als financiële armslag. Je kunt op eigen kracht gaan, je kunt ook de krachten bundelen. Lees er hier meer over.

Eén BV is géén BV –  Anjo Boxem

Moet je er als ondernemer voor kiezen je onderneming voort te zetten als een BV?  Je kan op 2 manieren kijken naar een BV, vanuit een fiscaal perspectief en een juridisch perspectief. Lees hier de verschillende voor en nadelen.

De weg naar een adequate bedrijfswaardering is geplaveid met voetangels en klemmen – Anjo Boxem

Onlangs vergeleek een ondernemer het koopproces van een onderneming met een mijnenveld. Zijn wantrouwen gold vooral voor de bedrijfswaardering van ondernemingen. Het is ook een lastig proces, hoe stel je vast hoeveel een bedrijf waard is? Hoe komt een bedrijfswaardering tot stand en hoe voorkom je veel gemaakte fouten. Lees het hier.

Strategie – Kies jij? Of laat je het gebeuren? – Bert Jongsma

Werk jij in of aan je bedrijf?  Vaak neemt de waan van alle dag je planning over en ben je als ondernemer alleen maar bezig met brandjes blussen en de dagelijkse handelingen. Tijd om een stapje terug te doen en te kijken naar je onderneming, waar je staat en waar je heen wilt, heb je niet. Zonder dat heldere plan voor je onderneming is de kans groot dat je er niet uit haalt wat er in zit. Voor elk bedrijf is strategie van levensbelang, dus ook voor het MKB

Menu