Een map met brieven en een blad met de tekst yield managemnt

Yield management

Afkomstig uit de luchtvaartsector, maar inmiddels onmisbaar in elke branche waarin sprake is van vraag en aanbod: yield management. De principes van Yield management, zoals dynamisch prijzen, spelen vaak een belangrijke rol in het verhogen van de omzet.

Kan jouw bedrijf hulp gebruiken bij het realiseren van verkoopdoelen door middel van Yield management? De professionals van Claassen, Moolenbeek & Partners geven je graag advies op maat.

Yield management betekenis

De luchtvaart weet het al langer. Door vraag en aanbod slim op elkaar af te stemmen is het mogelijk om de omzet te maximaliseren. Zo zal een vliegtuigmaatschappij meer vluchten aanbieden in een periode dat ze veel boekingen verwachten. Om boekingen te stimuleren zal de maatschappij lage prijzen hanteren. Is er schaarste aan vliegtuigstoelen, dan zal de prijs stijgen. Dit proces van dynamisch prijzen heet yield management. Yield management is dus een strategie waarbij vraag en aanbod op elkaar afgestemd worden, om een zo hoog mogelijk rendement te creëren.

Yield management voorbeeld

Vandaag de dag is yield management een veelgebruikte strategie in verschillende sectoren. Ook de hotelbranche maakt dankbaar gebruikt van het yield model. Een typisch voorbeeld van yield management is dan ook het aanbod en de verhuur van hotelkamers. Lukt het een hotel maar niet om een kamer te verhuren, dan zal de kamer tegen een gereduceerd tarief worden aangeboden. Dit levert immers nog altijd meer op dan een lege hotelkamer. Is er op een ander moment een belangrijk evenement in de stad, dan zal het hotel voor dezelfde kamer meer kosten in rekening brengen.

Andere sectoren waar yield management veelvuldig wordt toegepast zijn:

  • Autoverhuur
  • Sport- en muziekevenementen
  • Vastgoed/woningmarkt

Waarom is Yield management belangrijk?

Met goed yield management ben je verzekerd van verkoop, het hele jaar door. Maar Yield management is niet alleen belangrijk om verkoop- en omzetdoelen te realiseren. De strategie geeft ook een goed inzicht in de markt, de consument, de sector waarin je opereert én in je eigen bedrijfsprocessen. Ga maar na: hanteer je variabele prijzen, dan kijk je naar het aanbod in de markt en de tarieven van je concurrentie. Bovendien leer je de verwachtingen van de consument kennen. Je begrijpt hun behoeften, welke prijs ze wanneer willen betalen en in welk marktsegment ze zich bevinden.

Wat is het verschil tussen yield management en revenue management

In de praktijk wordt de term yield management vaak verward met de term revenue management. En dat is niet zo gek. Beide strategieën houden zich bezig met rendementsbeheer. Toch verschillen de twee termen wel degelijk van elkaar. Waar yield management specifiek betrekking heeft op het beschikbare aanbod, heeft revenue management een bredere focus. Zo houdt revenue management ook rekening met andere inkomsten en worden alle kosten en baten meegeteld. Revenue management wordt daarom gezien als een overkoepelende term.

Wanneer is yield management effectief?

Elk bedrijf dat een vast aantal producten heeft en die producten het hele jaar door kan verkopen, kan yield management toepassen. De strategie is echter het meest effectief wanneer:

  • de vraag naar de producten fluctueert;
  • er relatief hoge vaste kosten en lage variabele kosten zijn;
  • er een capaciteitslimiet is en de capaciteit te allen tijde gehaald moet worden om winst te behalen;
  • klanten bereid zijn om verschillende prijzen te betalen voor hetzelfde product;
  • er net zoveel marktsegmenten zijn als klanten.

Bovengenoemde voorwaarden en condities maken van yield management een succesvolle strategie. Inmiddels is de strategie zo verankerd in bepaalde sectoren dat er softwaresystemen gemaakt zijn om de succesfactoren voor yield management te bepalen en het proces van dynamisch prijzen te automatiseren. Prijsfouten kunnen hierdoor eenvoudig voorkomen worden.

Yield management bij Claassen, Moolenbeek & Partners

Wil je yield management implementeren in het verkoopproces van jouw bedrijf, maar weet je niet waar je moet beginnen? De bedrijfsadviseurs en managementbegeleiders van Claassen, Moolenbeek & Partners hebben ruime ervaring met yield management in verschillende sectoren. Onze specialisten weten wat er speelt in de verschillende marktsegmenten en kunnen je adviseren over prijsvorming in de markt. We nemen jouw bedrijfsprocessen onder de loep, vertellen je waar je kansen laat liggen en dragen frisse ideeën aan. Goed om te weten: met ruim 30 vestigingen verspreid over heel Nederland, is er altijd een adviseur in de buurt.

Meer weten? Neem contact op

Wil je meer weten over yield management of ben je benieuwd wat onze adviseurs voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op en vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Doe de CBS nu zelf

Dé CBS, dat staat voor Claasen,moolenbeek Bedrijfs Scan.  Dat is een online scan die je zelf invult en waarmee je snel inzicht krijgt in je sterke punten en zwakke punten van je bedrijf.

Een doe-het-zelf bedrijfsscan

De Claassen, Moolenbeek Bedrijfs Scan

Meer weten? Vul dan dit formulier in.

    Mevr.Dhr.

    Vrijblijvend adviesgesprek

    Maak gebruik van een vrijblijvend advies / kennismakingsgesprek. Ontdek hoe ook jij succesvol(ler) kunt ondernemen.

    Overname adviseur

    Nieuwsbrief CM&P


      Wij helpen je verder

      Wil je een kwalitatief hoogwaardig ondernemingsplan laten maken?
      Of heb je vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op.