Bedrijfsovername gedaan, wat nu?

Gefeliciteerd! Of het nu de eerste keer is of niet, het blijft een speciaal traject om een bedrijf over te nemen.

De bedrijfsovername van een bedrijf kan verschillende redenen hebben, uiteindelijk na een traject met allerlei verschillende partijen om tafel is de ondertekening van de overeenkomst daar het resultaat van. Nu de overeenkomst is getekend, de champagne ontkurkt en misschien is de (eerste) betaling al gedaan.

De afgelopen tijd is het een drukke tijd geweest en is er heel wat komen kijken om tot dit moment te komen, regelmatig overleg met overname adviseurs, verkopers en onderhandelen. Nu de overeenkomst is getekend, kunnen de medewerkers en andere belanghebbenden geïnformeerd worden.

Na de overname begint de integratie van de overgenomen partij. Er moet vaak veel gedaan worden om de integratie goed te doen en dat vaak ook nog in een korttijdsbestek. Juist de beginperiode is van groot belang voor het succesvol laten slagen van de overname.

 

De eerste stap na een overname

Na de bekendmaking zal de volgende stap gezet moeten gaan worden, maar wat is die stap dan? Dat is heel moeilijk universeel te bepalen, en is vooral afhankelijk wat jij belangrijk vindt als koper en van de situatie?

Binnen een overgenomen bedrijf is er zoveel om mee rekening te houden bij alle functies. Blijft het overgenomen bedrijf nog zelfstandig draaien of wordt het volledig of gedeeltelijk geïntegreerd in de organisatie?

In het algemeen is het uiteindelijke doel om als organisatie een stap voorwaarts te zetten en de voordelen van de toevoeging daarvan uit te nutten. En niet dat het overgenomen bedrijf een blok aan het been wordt of waar veel klanten, of medewerkers vertrekken en mogelijk een afwaardering of nog erger het gevolg is. Kortom veel werk in de eerste maanden, tijdelijk management kan daarbij helpen.

 

Due Diligence

Heb je voor jezelf een aantal doelen opgesteld voor de integratie en daaraan een haalbare tijdlijn gekoppeld? Of worden deze in een project met belangrijke stakeholders gevormd?

Vanuit de due diligence rapporten kan je starten met onderwerpen die naar boven zijn gekomen. Daarnaast is het belangrijk om het oorspronkelijke doel van de overname in de gaten te houden en de planning hierop te baseren. Heel belangrijk zijn de cultuurverschillen van de organisatie te erkennen om daarna met een team te bouwen aan de gezamenlijke toekomst en bijbehorende cultuur.

In diverse trajecten die ik in de afgelopen jaren heb begeleid, zijn deze aspecten vaak onderschat of worden vergeten.  Hieronder ga ik verder kort in op een aantal onderdelen van het boekenonderzoek.

 

Fiscale due diligence

Met betrekking tot de fiscale due diligence is het belangrijk rekening te houden met de verschillende soorten belastingen: BTW, loonheffing, vennootschapsbelasting en andere fiscale aangelegenheden. Zijn er fiscale eenheden of andere belangrijke items die nader bestudeerd moeten worden en eventueel aangepast.

 

Financiële due diligence

Wat staat er in de financiële due diligence, wat zijn de belangrijkste posten en waar moet rekening mee gehouden worden. Welke waardering van de verschillende posten is aanwezig, wat is de overnamebalans/datum. Hoe krijg ik grip op de cijfers en behoud ik het groter geheel voor ogen?

 

Juridische due diligence

Welke informatie kan je meenemen vanuit het juridische deel, welke structuur komt er te staan en waar moet ik rekening mee houden. Zijn bijvoorbeeld de algemene voorwaarden op elkaar afgestemd en opnieuw gedeponeerd. Wat komt er uit de analyse van de arbeidsovereenkomsten zitten hier grote verschillen tussen de 2 partijen en hoe ga jij hiermee om?

 

Cultuur

Daarnaast speelt ook het culturele sociale aspect een grote rol, komen de culturen overeen of zitten hier belangrijke verschillen tussen. Hoe ga je met deze verschillen om, waardoor de motivatie van de medewerkers goed is/blijft. Communicatie en vertrouwen scheppen is hierbij van groot belang en dit moet goed georganiseerd worden.

Dit is een korte opsomming van bepaalde aspecten die komen kijken bij het traject na de overname en de integratie in de bestaande organisatie. Er komen nog veel meer punten voorbij die van belang zijn en die kunnen ook branche specifiek zijn.

 

Contact

Heb je managementbegeleiding nodig om dit traject te laten begeleiden, neem dan contact op met één van de partners van Claassen Moolenbeek & Partners. Dit artikel is geschreven door Marcel Griffioen, partner kantoor Utrecht. Marcel heeft de afgelopen jaren diverse opdrachten uitgevoerd voor integraties in een bestaande organisatie. Vanaf 2023 is Marcel aangesloten bij het netwerk van CM&P. CM&P is een organisatie die ondernemers ondersteunt op vraagstukken op het gebied van strategie, overname en financiering.

Over de auteur(s)

Marcel Griffioen

Marcel Griffioen, partner in Midden-Nederland bij CM&P; hij heeft ruime ervaring op het gebied van financiën (met werkgebieden contractmanagement, facturatie, debiteurenbeheer en integratie acquisities). Hij heeft in het verleden voor vele verschillende ondernemingen opdrachten ingevuld.

Je kunt hem bereiken op 06-52548590 of via mail marcel.griffioen@cmenp.nl.

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu