Crowdfunding wint (nog steeds) aan populariteit

Crowdfunding heeft in 2022 een enorme groei doorgemaakt. Alleen al in Nederland is er dat jaar ongeveer 1 miljard aan geld opgehaald via crowdfundingcampagnes. Een indrukwekkende stijging van maar liefst 48% ten opzichte van 2021!

Wat is crowdfunding ook alweer?

Crowdfunding, via een online crowdfundingplatform, is één van de inmiddels vele vormen van alternatieve financiering. Je leent hierbij echter niet van een bank of financiële instelling, maar van ‘het publiek’. Dat publiek kan bestaan uit bekenden, uit je eigen zakelijke of sociale cirkel, maar ook uit onbekenden. In beide gevallen vertel je mensen waarvoor jij geld nodig hebt en nodig je ze uit jou een lening te geven of donatie te doen. Het is dus niet zo dat je altijd je geld terugkrijgt, wanneer je als zogenaamde geldschieter meedoet aan een campagne.

Soorten crowdfundingcampagnes

Alle crowdfundingcampagnes beginnen met het feit dat de initiatiefnemer(s) geld nodig heeft om zijn of haar doelen te bereiken. Dit kan gaan om een zakelijk (bedrijfsfinanciering) of maatschappelijk doel, of het is een hulpvraag wegens bijzondere omstandigheden. Stel je voor dat je als onderneming wilt innoveren door de aanschaf van een nieuwe machine of door nieuwe technologieën te implementeren in de bedrijfsvoering. Je kunt dan een campagne starten en mensen vragen om een lening. Deelnemers krijgen dan, maandelijks of na verloop van tijd, hun geld terug met een rentevergoeding daarop. Naast crowdfunding zien we ook steeds meer Sharefunding waarbij deelnemers in plaats van rente een aandeel in de onderneming krijgen.

Ook zie je steeds vaker ideële crowdfundingcampagnes vanuit een persoonlijke hulpvraag. Denk daarbij aan iemand die ernstig ziek is en een behandeling in het buitenland wilt ondergaan welke niet vergoed wordt. Of wanneer iemand komt te overlijden en nabestaanden ontdekken dat er geen uitvaartverzekering afgesloten was. Als de nabestaanden de uitvaart dan niet zelf (volledig) kunnen bekostigen, vragen zij mensen om daarvoor een donatie te doen. Duidelijk mag zijn dat deelnemers in dat geval hun geld niet terug zullen krijgen. Mensen doneren dan vanuit hun hart en empathie, en niet vanuit een zakelijke kans.

Welke crowdfundingplatforms zijn er?

Nederland telt inmiddels meer dan 50 (officiële) crowdfundingplatforms. Op deze online platforms ontmoeten vraag en aanbod elkaar. Aan de vraagkant staat dan de organisatie, ondernemer of particulier die financiering zoekt. Aan de aanbodkant bevinden zich de investeerders die bereid zijn geld in te leggen of te doneren. Sommige platforms richten zich op een speciale branche of specifiek onderwerp, andere platforms zijn weer breder opgezet. Het ene platform richt zich op leningen of investeringen waar een beloning tegenover staat. Het andere platform richt zich op donaties, waar dus geen tegenprestatie zal worden geleverd. Ook zijn er internationale platforms, Europees of zelfs wereldwijd. Er zijn inmiddels wereldwijd ongeveer duizend platforms waar miljarden aan financieringen wordt opgehaald.

Een snelle schets hoe crowdfunding werkt

Allereerst moet je bepalen of crowdfunding wel de juiste en slimste wijze is om aan jouw financieringsbehoefte te voldoen. Wellicht is in jouw geval een bancaire financiering of andere vorm van alternatieve financiering beter. Het is dan ook zaak om goed uit te zoeken wat voor jou de beste optie is.

Kom je na vooronderzoek bij crowdfunding uit, dan start je met het opzetten van een gedegen financieringsplan. Hierin selecteer je ook welk crowdfundingplatform past bij de gevraagde financiering en bied deze daar ter kredietbeoordeling aan. Na goedkeuring van dit financieringsplan door het betreffende platform start de voorbereiding van je campagne. Belangrijk is, dat je heel helder uitlegt waarvoor jij geld nodig hebt. Hoe beter je ‘verhaal’ hoe eerder mensen geneigd zijn om mee te doen (of te doneren). Ook geef je duidelijk aan wat de condities zijn en of men er iets voor terugkrijgt. Hetgeen je dan krijgt bij de zakelijke platforms is bijvoorbeeld een percentage rente, aandeel, etc. Je geeft tevens aan wat het streefbedrag is dat je wilt ophalen met de campagne. Via het crowdfundingplatform kunnen mensen dat bedrag zien én zien ze wat er inmiddels is opgehaald.

Vergeet niet om goed na te denken over de kans dat je misschien niet het streefbedrag gaat binnenhalen. Wat doe je dan? Is het mogelijk het geld dan toch aan te nemen en voor het ontbrekende deel een andere vorm van financiering te zoeken? En kun je dan wel aan alle (terugbetaling/rente) verplichtingen voldoen? Of vloeit het opgehaalde geld dan zonder tegenprestatie terug naar de investeerders?

Enkele belangrijke tips bij crowdfunding

Goede voorbereiding is essentieel

Ook bij crowdfunding is een goede voorbereiding essentieel! Is crowdfunding wel de juiste vorm van financiering? Wat is een reëel streefbedrag kijkend naar jouw plannen, netwerk of hulpvraag? Wat is precies het doel van de campagne; is het halen van het streefbedrag daadwerkelijk het uiteindelijke doel of neem je genoegen met het ophalen van wat minder geld in ruil voor de verkregen naamsbekendheid? Hoe ga je alles zo helder mogelijk uitleggen aan potentiële investeerders/donateurs? Veel zaken dus om goed, vooraf, over na te denken.

Laat je begeleiden door een financieel adviseur

Dit begint al bij het bepalen of crowdfunding wel de juiste weg is om te bewandelen. Neem een financieel adviseur in de hand die breed genoeg georiënteerd is om samen met jou te bepalen welke vorm van financiering het beste past. Mocht dat crowdfunding zijn, neem dan een adviseur in de arm die bekend is met of, beter nog, gespecialiseerd is in crowdfunding.

Zet je netwerk in

Het ‘starten’ van een crowdfundingcampagne op een online platform is natuurlijk niet genoeg. Je moet ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw campagne onder ogen krijgen. Het makkelijkst is om daarvoor je persoonlijke en zakelijke (online) netwerk in te zetten. Deel je campagne regelmatig met je (online) achterban en vraag mensen het verder te delen. Leg het voor aan jouw klanten of leveranciers waarmee je een relatie hebt. Maar ook kun je tijdens een verjaardag of op je sportclub e.d. vertellen over de campagne, om mensen uit je fysieke omgeving enthousiast te maken. Daarnaast is het zo dat onbekenden minder snel meedoen als er nog niets op de teller van jouw campagne staat. Door je warme netwerk als eerste te motiveren kun je alvast een duit in het zakje doen. Hiermee trek je ook eerder onbekende investeerders aan.

Benader de investeerder als een potentiële klant

Dit geldt natuurlijk met name voor de zakelijke crowdfundingcampagnes. Mensen die hierin investeren vinden jouw idee, dienst of product, net zoals jij, interessant genoeg om mee te doen. Wellicht omdat ze in de toekomst dan graag gebruik zouden maken van jouw dienst(en) of product(en). Zonder de relevantie van de campagne uit het oog te verliezen, kun je proberen deze investeerders vanuit de crowdfundingcampagne naar jouw bedrijf te leiden.

Ook voor crowdfunding geldt dus: met de juiste adviseur aan je zijde vergroot je de kans op het behalen van je financieringsbehoefte. Als Officieel Certified Crowdfunding Advisor voor o.a. Geld voor Elkaar, Collin Crowdfund en Kapitaal op Maat maken we samen van jouw crowdfundingcampagne een groot succes. Neem gerust eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Over de auteur
drs. ing. Bart Lemmen RAB

Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06-31045337 of mail.

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu