In de afgelopen decennia hebben we talloze ondernemers geholpen bij de verkoop van hun onderneming. Telkens weer blijkt dat ‘goed onderhoud’ hét geheim is om de verkoopwaarde van je bedrijf te verhogen. Het huis op orde houden is een doorlopend proces, dat continu aandacht verdient.
Nogal logisch, denk je misschien…
Toch beginnen veel ondernemers daar pas mee als ze concrete verkoopplannen hebben. Een gemiste kans. Want door waarde verhogende activiteiten in je dagelijkse bedrijfsvoering te verankeren, creëer je een robuustere, efficiëntere en winstgevendere onderneming. En kun je snel inspelen op onverwachte gebeurtenissen en kansen.
Hieronder alvast vier tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Tip 1 Juridische structuur optimaliseren
Zijn alle contracten, eigendomsstructuren en bedrijfsstatuten nog up to date en juridisch waterdicht? Door dit regelmatig te checken en waar nodig aan te passen, minimaliseer je juridische risico’s en is je bedrijf aantrekkelijker voor potentiële kopers.
- Contracten herzien: het regelmatig actualiseren van contracten met klanten, leveranciers en partners voorkomt juridische complicaties en zorgt voor duidelijke, bindende afspraken. Kijk daarbij ook naar mondelinge afspraken. Ons advies is om die waar mogelijk te formaliseren.
- Eigendomsstructuur: een heldere en goed georganiseerde eigendomsstructuur kan toekomstige geschillen voorkomen en maakt het gemakkelijker om aandelen over te dragen of nieuwe investeerders aan te trekken.
- Bedrijfsstatuten: door je bedrijfsstatuten regelmatig te toetsen en waar nodig te actualiseren, blijf je in lijn met de actuele wet- en regelgeving. Zo voorkom je juridische issues.
Tip 2 Fiscale structuur optimaliseren
Een optimale fiscale structuur maximaliseert belastingvoordelen en minimaliseert fiscale risico’s. Hou er rekening mee dat het implementeren van een dergelijke structuur jaren kan duren.
- Belastingplanning: benut je alle fiscale aftrekposten, subsidies en andere voordelen? Door je belastingstrategie regelmatig te herzien, kun je belastingvoordelen identificeren en belastingverplichtingen minimaliseren.
- Structurering van activa: zorg ervoor dat activa efficiënt zijn gestructureerd binnen het bedrijf om belastingheffingen te minimaliseren. Dit kan betekenen dat je activa herverdeelt tussen verschillende entiteiten binnen de bedrijfsstructuur. Belangrijk is om de balans verder goed te bekijken en waar mogelijk op te schonen. Denk bijvoorbeeld aan vaste activa die wel op de balans staan van jouw onderneming, maar een ander doel hebben of niet specifiek bijdragen aan die activiteit. Door tijdig te handelen en dit indien nodig aan te passen, zorg je ervoor dat je dit niet op het laatste moment hoeft te doen. Veelal zijn aan verschuivingen van activa tijdstermijnen verbonden die verkoop op dat moment niet handig maken. Wees dat voor en begin tijdig om dat juist te structuren. Hetzelfde geldt voor items op de balans die toebehoren aan de holding of een andere maatschappij. Tijdig hierop anticiperen voorkomt dat je hierover bij verkoop veel discussie krijgt of minder fiscaal gunstig moet doorvoeren omwille van de verkoop van je bedrijf.
- Compliance: blijf goed op de hoogte van de laatste fiscale wet- en regelgeving om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan bij een belastingcontrole.
Tip 3 Due Diligence inregelen
Due diligence is een cruciaal onderdeel van het verkoopproces, maar ook iets waar je voortdurend aan moet werken. Ongeacht je verkoopplannen. Dit proces omvat het grondig beoordelen en analyseren van alle aspecten van je bedrijf om eventuele zwakke punten te identificeren en aan te pakken.
- Financiële audits: regelmatige financiële audits helpen bij het identificeren van potentiële problemen en zorgen ervoor dat je financiële administratie altijd up-to-date en accuraat is. Daarmee verhoog je de transparantie en betrouwbaarheid van je financiële gegevens. Dit is een belangrijk pluspunt in een verkooptraject.
- Operationele efficiëntie: door operationele audits uit te voeren, kun je inefficiënties in je bedrijfsprocessen identificeren en elimineren. Zo verbetert je performance en is je onderneming aantrekkelijker voor potentiële kopers.
- Risicomanagement: ontwikkel en implementeer een effectief risicomanagementplan om potentiële risico’s te identificeren en te mitigeren. Dit plan omvat het monitoren van markttrends, concurrentie en interne bedrijfsrisico’s.
Tip 4 Werk aan onafhankelijkheid
We zien vaak dat een onderneming afhankelijk is van de ondernemer. Anders gezegd: de ‘vent’ is de tent. Voor potentiële kopers is dat een nadeel, het duurt vaak 2 tot 4 jaar om die afhankelijkheid te verminderen. Werk daarom aan de onafhankelijkheid van je onderneming, zodat die –op termijn- ook stand alone goed kan draaien.
Conclusie
Goed onderhoud is hét geheim van een succesvolle bedrijfsoverdracht en het verzilveren van waarde. Door waarde verhogende activiteiten in je reguliere bedrijfsvoering te verankeren, kun je sneller inspelen op onverwachte gebeurtenissen en kansen in de markt. Het is daarom raadzaam om hier niet mee te wachten totdat je concrete verkoopplannen hebt.
Wil je weten hoe je de waarde van je bedrijf kunt optimaliseren en wat daarbij komt kijken? Hoe de tips uit dit artikel kunt opvolgen en wat je nog meer kunt doen? Claassen, Moolenbeek en Partners hanteert een bewezen succesvolle, persoonlijke aanpak en heeft ruim 40 jaar ervaring met strategische bedrijfsgroei en overnames. Hierdoor ervaren ondernemers ons niet alleen als expert, maar ook als hun vertrouwenspartner in alle fasen van het groei- en verkoopproces. Dat geeft rust en zekerheid.
Over Claassen, Moolenbeek & Partners
Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) is een bedrijfskundig advieskantoor dat de Nederlandse mkb-ondernemer begeleidt bij strategieformulering en implementatie, bedrijfsovername (aan & verkoop) en/of het bepalen en regelen van de financieringsbehoefte.
Onze organisatie bestaat uit ±50 partners met ieder hun eigen expertise op het gebied op de genoemde diensten. Sinds de oprichting in 1983 is ons partnernetwerk steeds groter en deskundiger geworden. We werken landelijk vanuit 9 regio’s in Nederland en hebben in alle regio’s één of meerdere kantoren.
Of je nu te maken hebt met complexe vraagstukken omtrent bedrijfsovername, strategische keuzes of het verkrijgen van de juiste financiering, er staat altijd een ervaren partner in jouw nabije omgeving klaar om je te begeleiden naar een succesvol eindresultaat. Bekijk onze partnerpagina en kom in contact met de partner die het beste bij jouw vraagstuk past.