Tijd om waarde te verzilveren!? Ondernemers zelden klaar voor verkoop bedrijf

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ondernemers zijn zelden klaar voor de verkoop van hun bedrijf. Logisch, want een succesvolle bedrijfsoverdracht is complex. Niet alleen in bedrijfseconomische zin maar zeker ook in emotioneel opzicht. Die emotie overslaan, is een valkuil. De vertrouwensband tussen ondernemer en bedrijfsadviseur is dan ook cruciaal voor een succesvolle verkoop.   

Stap 1 Waarom (nu) waarde verzilveren?  

Zoveel ondernemers, zoveel persoonlijke redenen voor de verkoop of overdracht. Het gesprek daarover is de basis voor de vertrouwensband tussen ondernemer en adviseur. Het helpt als de adviseur zelf ook een ondernemersachtergrond heeft. Want dan begrijpen ze hoe belangrijk het is dat alle kaarten op tafel komen. Zowel de dromen en de wensen als de angsten en de twijfels. De optelsom bepaalt in hoeverre je als ondernemer klaar bent voor de verkoop. En pas dan is het tijd voor stap 2: de waardebepaling van je onderneming.    

Stap 2 Wat is mijn bedrijf waard?  

Hoewel de waardebepaling van je bedrijf veel specialistische kennis vereist, is dit voor de meeste DGA’s de gemakkelijkste stap in het verkoopproces. Je hoeft die kennis immers zelf niet in huis te hebben. Bij een bedrijfswaardering kijken we altijd tot drie jaar terug én een aantal jaren vooruit. In de blog Wat is mijn bedrijf waard? lees je hoe we daarbij te werk gaan.  

Idealiter is de opbrengst voldoende om je persoonlijke wensen te realiseren. Maar wat als de actuele bedrijfswaarde lager is dan gehoopt of verwacht? Dan rijst opnieuw de vraag of dit het goede moment is om je onderneming te verkopen. Je adviseur helpt je om die vraag te beantwoorden. 

Stap 3 Huis op orde brengen  

In de derde stap van het verkoopproces optimaliseer je de verkoopwaarde van je onderneming. Om die waarde te kunnen verzilveren, breng je eerst het huis op orde. In de ideale situatie zijn die waarde verhogende activiteiten al ingebed in je dagelijkse bedrijfsvoering . Maar ook dan zijn er vaak nog onbenutte kansen. En onvermoede valkuilen! De doorlooptijd van dit optimalisatieproces verschilt per bedrijf; iedere uitgangspositie is uniek. Samen met je CM&P overnamespecialist ga je aan de slag met zaken als:  

  1. Juridische en fiscale structuur optimaliseren. Een wijziging van de juridische structuur kan een fiscaal voordeel opleveren.   
  2. Due diligence voorbereiden. Dit proces omvat het grondig beoordelen en analyseren van alle aspecten van je bedrijf om eventuele zwakke punten te identificeren en aan te pakken. 
  3. Actuele financiële cijfers. Naast jaarcijfers willen eventuele kopers ook de tussentijdse cijfers en meerjaren prognoses ontvangen. Inventariseer daarnaast welke kosten overbodig of te hoog zijn. Normaliseer deze kosten door ze aan te passen, stop te zetten of over te zetten naar de persoonlijke holding.  
  4. Bezittingen (activa) opschonen op de balans of overdragen naar de bovenliggende holding(s). 
  5. Contracten en overeenkomsten met klanten en afnemers in kaart brengen. Zijn ze volledig en wat is de resterende looptijd? Formaliseer eventuele mondelinge afspraken.
  6. Eventuele vergunningen en certificering verlengen.  
  7. Belemmerende issues zoals juridische geschillen oplossen. Onopgeloste zaken worden in de overname benoemd en je hebt er na de verkoop geen grip meer op. Daarnaast beïnvloeden ze je onderhandelingspositie.  
  8. Een informatiememorandum opstellen. 

Lees ook onze blog ‘Het geheim van een succesvolle verkoop 

Stap 4 De succesvolle verkoop, waarde verzilveren  

In de voorgaande stappen zijn de verkoopstrategie en het kopersprofiel al bepaald. In stap 4 gaan we op zoek naar geschikte kopers. Daarna volgt het traject van kennismaken, onderzoeken, onderhandelen, juridische verklaringen, memoranda, overeenkomsten en contracten. Een tijdrovend proces dat na de verkoop soms nog verdergaat, afhankelijk van wat er is afgesproken over de daadwerkelijke bedrijfsoverdracht. Lees ook onze blog ‘De toekomst van mijn werknemers, succesvolle employee buy out’.

Conclusie

Een succesvolle bedrijfsovername is een strategisch proces met meerdere, duidelijk identificeerbare stappen. De waarde die je als ondernemer kunt verzilveren, is sterk afhankelijk van hoe zorgvuldig je deze stappen doorloopt. Het loont om daarbij een gespecialiseerde partner in te schakelen.  

Claassen, Moolenbeek en Partners hanteert een bewezen succesvolle, persoonlijke aanpak en heeft ruim 40 jaar ervaring met bedrijfsovernames. Hierdoor ervaren ondernemers ons niet alleen als overnamespecialist, maar ook als hun vertrouwenspartner in alle fasen van het verkoopproces. Dat geeft rust en zekerheid. 

Overweeg je je bedrijf te verkopen? Dan nodig ik je uit om met ons in gesprek te gaan. Samen zorgen we ervoor dat je niet alleen de juiste beslissing neemt, maar ook dat je bedrijf in goede handen komt.

Overweeg je om een bedrijf te (ver-)kopen?

Over de auteur(s)

ir. Jules van Berlo RV

In oktober 2008 begon hij in Ede als partner/bedrijfsconsultant bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Hij heeft zich bijzonder bekwaamd in bedrijfsovername en bedrijfswaardering. Jules is RV (Register Valuator). De Register Valuator is dé specialist als het gaat om een heldere waardebepaling van een bedrijf. Bijvoorbeeld in geval van een bedrijfsovername, of als het gaat om een zakelijk conflict, een echtscheiding, of een faillissement

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu