Daar komt veel bij kijken!
Het overgrote deel van de familiebedrijven wordt binnen de familie voortgezet. Zo ook dat van Thijs de Vogel, DGA van een boomkwekerij. Hij nam het bedrijf ruim twintig jaar geleden over van zijn oom en wilde het in de komende jaren aan zijn kinderen overdragen.
Fouten voorkomen
Uit eigen ervaring wist hij wat er in dat traject allemaal mis kan gaan. Daar wilde hij zijn zoon en dochter voor behoeden. Hij stelde daarom voor om een bedrijfsadviseur in te schakelen met specifieke expertise op het gebied van bedrijfsoverdracht binnen familiebedrijven. De kinderen gingen akkoord en samen met de specialist werd een stappenplan opgesteld om alle aspecten van de overdracht in goede banen te leiden.
Ambities en twijfels in kaart
De adviseur organiseerde allereerst enkele familiesessies om ieders wensen, kwaliteiten en verwachtingen in kaart te brengen. Thijs en de kinderen werden daarbij uitgedaagd om ook hun eventuele irritaties, twijfels en vooroordelen uit te spreken. Sophie, die al jaren de financiële afdeling van het bedrijf aanstuurde, wilde graag de leiding. Lars, met een passie voor innovatie en duurzaamheid, zag zichzelf meer in een ondersteunende, strategische rol. Beiden maakten zich zorgen of hun vader wel voldoende afstand zou kunnen nemen van het operationele proces.
(Hoe) kunnen de kinderen het betalen?
Een nauwkeurige waardebepaling van het bedrijf was de volgende stap. De adviseur stelde voor om een waarderingsexpert in te schakelen om een onafhankelijke bedrijfswaardering uit te voeren. De waardering wees uit dat de kinderen niet genoeg eigen vermogen hadden om het bedrijf volledig zelf te financieren. De adviseur suggereerde een oplossing in de vorm van een vendor loan, waarbij Thijs als verkoper een deel van de koopsom leent aan zijn kinderen, met een gespreide terugbetaling over meerdere jaren.
Met de waardering en financiering op orde, was het tijd om de juridische en fiscale aspecten in kaart te brengen. Door de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) optimaal toe te passen, konden Sophie en Lars 83% van de waarde van het bedrijf belastingvrij overnemen. De resterende 17% werd tegen een lager tarief belast. Dat scheelde hen duizenden euro’s aan schenkbelasting.
Taken en verantwoordelijkheden juridisch vastleggen
Tijdens de onderhandelingen werd niet alleen de koopsom besproken, maar ook de toekomstige rol van Thijs binnen het bedrijf. Sophie wilde profiteren van zijn jarenlange ervaring en stelde voor dat hij als mentor zou fungeren. Zoon Lars benadrukte dat Thijs hen wel de ruimte moest geven om veranderingen door te voeren. Thijs stemde in om gedurende drie jaar een adviserende rol te vervullen en daarna geleidelijk terug te treden. Om latere misverstanden te voorkomen, werd deze afspraak, inclusief de daarbij horende taken en verantwoordelijkheden, juridisch vastgelegd.
Nieuwe dynamiek
Na de overdracht lag de focus op de implementatie van de opvolgingsplannen. De adviseur bleef in de maanden daarna betrokken om de voortgang te monitoren. De zorgvuldige voorbereiding wierp vrucht af, er kwamen nauwelijks tot geen onverwachte operationele, juridische of financiële knelpunten boven tafel.
Wel moesten ze alle drie wennen aan hun nieuwe positie in het bedrijf en ten opzichte van elkaar. Thijs bleef zich inderdaad met de operatie bemoeien en de kinderen vonden het lastig om hem daarop te corrigeren. Er was een extra familiesessie nodig om deze dynamiek bespreekbaar te maken en tot tevredenstellende samenwerkingsafspraken te komen.
Overweeg je om een bedrijf te verkopen?
Over Claassen, Moolenbeek & Partners
Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) is een bedrijfskundig advieskantoor dat de Nederlandse mkb-ondernemer begeleidt bij strategieformulering en implementatie, bedrijfsovername (aan & verkoop) en/of het bepalen en regelen van de financieringsbehoefte.
Onze organisatie bestaat uit ±50 partners met ieder hun eigen expertise op het gebied op de genoemde diensten. Sinds de oprichting in 1983 is ons partnernetwerk steeds groter en deskundiger geworden. We werken landelijk vanuit 9 regio’s in Nederland en hebben in alle regio’s één of meerdere kantoren.
Of je nu te maken hebt met complexe vraagstukken omtrent bedrijfsovername, strategische keuzes of het verkrijgen van de juiste financiering, er staat altijd een ervaren partner in jouw nabije omgeving klaar om je te begeleiden naar een succesvol eindresultaat. Bekijk onze partnerpagina en kom in contact met de partner die het beste bij jouw vraagstuk past.