De overname van een bedrijf gaat altijd gepaard met ratio en emoties, zowel aan de verkoopkant als aan de koopkant. De verkoper heeft een bepaalde visie op zijn bedrijf en de koper heeft een bepaalde visie op de toekomstmogelijkheden van het aan te kopen bedrijf. En beiden vertalen dat in een waarde die zij vanuit hun positie en situatie ervaren. En tussen die verschillende ervaringen speelt zich de prijsvorming af.
"Bedrijfswaardering combineert cijfers, marktinzicht en de dromen van de ondernemer."
Louis van Besouw, partner
Een onafhankelijke waardering van een bedrijf is een logisch onderdeel bij een bedrijfsovername. In de praktijk blijkt dat ondernemers een waardebepaling van een bedrijf vooral laten uitvoeren aan het begin van een overnametraject (koop of verkoop). Daarbij vormt de waarde van het bedrijf een basis voor de prijsonderhandelingen.
Het waarderen van een bedrijf is per definitie toekomstgericht. De waarde wordt bepaald door het antwoord op de vraag hoeveel de onderneming in de toekomst nog aan geld gaat genereren. Resultaten uit het verleden zijn daarbij geen garantie voor de toekomst, maar geven wel een indicatie.
Bij een bedrijfswaardering van een beursgenoteerd bedrijf wordt dagelijks de koers van het aandeel bepaald. Een MKB-bedrijf heeft geen beursnotering waardoor niet simpelweg de koers/winstverhouding toegepast kan worden om de waarde te bepalen. Naast historische gegevens (deze laten het zuivere resultaat zien) spelen afhankelijkheden een grote rol in het duiden van de toekomst. Lees hier mee over het bepalen van de waarde van een Eenmanszaak, VOF of BV in het MKB.
Een bedrijfswaardering is een belangrijk onderdeel van het overname traject maar daarnaast kan het voor andere redenen worden ingezet. Bijvoorbeeld om jaarlijks de strategisch koers bij te stellen. Dit geeft inzicht in de factoren waaraan gewerkt moet worden om de waarde van de onderneming te laten groeien.
In een bedrijfsovername traject kan er een verschil zitten tussen de waarde van de onderneming en de prijs die ervoor betaald wordt. Dit laatste heeft ook te maken met andere invloeden, onder andere: hoe graag een koper het bedrijf wil hebben en een verkoper de onderneming wilt verkopen. En uiteraard is er ook nog sprake van marktwerking (vraag & aanbod).
Om tot een waardebepaling van een onderneming te komen is er eigenlijk maar één methode die tegenwoordig veelvuldig wordt gebruikt. Dit is de discounted cashflow methode (DCF). Deze waarderingsmethode kijkt naar de toekomstige geldstromen en maakt deze contact naar het heden. Het is van belang dat hieraan een goede prognose ten grondslag ligt. Vaak is er dan ook discussie tussen een koper en verkoper over de opgestelde prognose. Kortom het is zaak om de prognose goed te onderbouwen, het is de basis van de waardebepaling.
Daar gaan we graag met jou over in gesprek. Laten we tijdens een verkennend gesprek eerst bespreken waarvoor de waardering is bedoeld. Wij hebben binnen onze organisatie een aantal specialisten (register valuators en register adviseurs bedrijven) die jou hierin goed kunnen ondersteunen. Laat via onderstaande button je contactgegevens achter en wij nemen contact met je op.
Een waardebepaling is een belangrijk onderdeel van het overname traject maar daarnaast kan een waardebepaling van een bedrijf om andere redenen worden ingezet. Voorbeelden hiervan zijn:
Claassen, Moolenbeek & Partners
Rietbeemdenborch 18
5241 LG Rosmalen
Tel : 088 – 26 36 700
office@cmenp.nl