Groeiplan voor je onderneming maken

Meer omzet, uitbreiding van het team, een tweede vestiging of marktleider worden. Wat je wensen als ondernemer ook zijn, een groeiplan helpt je om je ambities waar te maken. Met een groeiplan houd je focus op je doelen, creëer je overzicht en voorkom je dat je met je onderneming in zeven sloten tegelijk loopt.

Wil jij meer houvast voor de toekomst en je bedrijf laten groeien op jouw tempo? De ervaren adviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners stellen graag samen met jou een realistisch groeiplan op. Neem contact op voor de mogelijkheden,

Wat is een groeiplan?

Een goede bedrijfsstrategie, focus, inzicht in je organisatie en het maken van de juiste keuzes zijn essentieel om je onderneming te laten groeien. Een groeiplan kan je helpen bij al deze factoren. In een strategisch groeiplan schets je namelijk de toekomst van je bedrijf. Je legt je groei-ambities vast en bepaalt wat je gaat doen om deze te bereiken, in welk tijdpad en met welke middelen. Een groeiplan kan deel uitmaken van je ondernemingsplan, maar kan ook naast je ondernemingsplan bestaan.

Waarom een groeiplan maken?

Groeien zonder plan is risicovol. Groeit je bedrijf te hard, dan krijg je groeipijn. Groeit het niet snel genoeg, dan word je ingehaald door de concurrentie. De grootste uitdaging is dus om te groeien op het tempo dat het beste bij jou en de organisatie past. Dit begint altijd met inzicht. Door een groeiplan te maken geef je richting aan je bedrijf en krijg je zicht op risico’s. Je stelt doelen terwijl je anticipeert op de veranderende markt. Je doelen en plannen in de toekomst bijsturen wordt hierdoor eenvoudiger.

De voordelen van een groeiplan op een rij:

  • Maakt ambities concreet
  • Meer richting en focus in het ondernemerschap
  • Brengt succesfactoren voor groei in kaart
  • Brengt eventuele risico’s in kaart
  • Fungeert als houvast
  • Zorgt ervoor dat je groeit op het juiste tempo

Naast bovengenoemde voordelen, kan een realistisch groeiplan ook van pas komen wanneer je investeerders wilt overhalen om te investeren in jouw onderneming.

 

Wat staat er in een groeiplan?

In een groeiplan omschrijf je de strategie van je bedrijf, hoe je de doelstellingen gaat verwezenlijken en wat prioriteit heeft. Hierbij kan het gaan om harde, meetbare doelen zoals het behalen van een bepaalde winst, maar ook om zachte doelen zoals het vergroten van de naamsbekendheid. Hoewel een strategisch groeiplan anders is dan een persoonlijk groeiplan zijn persoonlijke drijfveren belangrijk. Een doordacht groeiplan geeft antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Wat kenmerkt mijn bedrijf?
  • Welke doelstellingen zijn er voor de komende periode? Zijn deze meetbaar?
  • Met welke producten of diensten wil ik (verder) groeien?
  • Wie zijn mijn klanten en welke concurrenten heb ik?
  • Is mijn bedrijf klaar om te groeien?
  • Welke (marketing)acties worden er uitgevoerd?
  • Wie in de organisatie is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze acties?
  • Hoe ziet de begroting eruit?
  • Hoe ga ik mijn groei-ambities financieren?
  • Hoe wordt het groeiplan geborgd? Welke overlegstructuren en evaluatiemomenten zijn er?

 

Hoe maak je een groeiplan?

Een doordacht plan is ambitieus, maar realistisch. Zomaar beginnen met het maken van een groeiplan aan de hand van een voorbeeld of template heeft geen zin. Het is raadzaam om goed na te denken over de intenties van het plan. Wil je potentiële investeerders warm maken of wil je alleen je doelen uiteenzetten? Het doel van het groeiplan bepaalt hoe je jouw plan kunt maken. De bedrijfsadviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners kunnen je hierbij helpen.

Ondernemingsplan laten maken door CM&P

Claassen, Moolenbeek en Partners denkt graag mee met ondernemers. Onze adviseurs hebben ruime kennis en ervaring in diverse sectoren en weten als geen ander hoe grote ambities vertaalt kunnen worden naar een heldere strategie en realistische doelstellingen. Voor het opstellen van jouw groeiplan kijken we naar jou als ondernemer, jouw organisatie en naar de markt waarin je je begeeft. We geven je handvatten en een ijzersterke mindset, zodat jij elk detail van je groeiplan moeiteloos kunt invullen.

Meer informatie over bedrijfsstrategie

De uitvoering van het groeiplan

Voor een succesvolle uitvoering van een groeiplan heb je mensen om je heen nodig. Een groeiplan schrijf je daarom nooit alleen. Het is verstandig om betrokken medewerkers al in een vroeg stadium te betrekken bij het opstellen van het groeiplan. Wie stel je waar verantwoordelijk voor en waarom? Als je koers helder is, is de kans van slagen groter. Een groeiplan is daarnaast een handige tool tijdens evaluatiemomenten. Zijn er successen behaald? Vier het met je hele team.

Groeiplan maken bij CM&P? Neem contact op

Een groeiplan is meer dan alleen een formeel document. Een sterk groeiplan biedt houvast tijdens het ondernemen, zodat je kunt groeien zonder al te veel risico’s. Kun jij hulp gebruiken bij het opstellen van een ambitieus, maar realistisch plan? De adviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners kijken graag met je mee. Neem gerust contact op met één van onze ervaren adviseurs.

Wil jij groeien met jouw onderneming?

Menu