Interne analyse maken

Als je benieuwd bent naar de stand van zaken van je bedrijf, biedt een interne analyse van de organisatie uitkomst. Deze bedrijfsanalyse onderzoekt verschillende aspecten binnen de vier muren van je organisatie. Ideaal voor het bepalen van je marketing- en bedrijfsstrategie.

Ben je geïnteresseerd in een interne analyse? De bedrijfsadviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners helpen je graag met bewezen bedrijfsanalyse modellen.

Wat is een interne analyse?

Een interne analyse is een onderdeel van de bedrijfsanalyse. Met de interne bedrijfsanalyse onderzoek je de sterke en zwakke punten van je organisatie. Waar liggen kansen en welke bedreigingen liggen op de loer? Je analyseert verschillende onderdelen binnen de onderneming. Van je dienst of product tot de organisatiestructuur en de marketing. Het doel? Een zo compleet mogelijk beeld van je bedrijf, zodat je weet hoe je kunt inspelen op de behoeftes van (potentiële) klanten, leveranciers, stakeholders en andere belanghebbenden.

Wat zit er in een interne analyse

Om de interne organisatie goed in kaart te brengen, worden er in een interne analyse vaak 3 onderdelen belicht: de organisatie, de marketing en de financiën.

Organisatie:

In dit onderdeel worden de huidige strategie, de organisatiecultuur en de bedrijfscultuur geanalyseerd. Onderzoek naar deze bedrijfsfacetten kan eventuele knelpunten binnen de organisatie aan het licht brengen.

Marketing:

Hoe wordt op dit moment invulling gegeven aan de marketingmix, targeting, marktsegmenten en positionering? Door deze elementen te onderzoeken krijg je een goed beeld van de marketingstrategie van de organisatie.

Financiën:

Het is altijd van belang om de huidige financiële situatie van de organisatie te analyseren. Op basis hiervan bepaal je welke acties je kunt ondernemen, bijvoorbeeld op het gebied van sales. Elementen die bij een financiële analyse van belang zijn, zijn: rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit.

Hoe maak je een goede analyse?

Naast het uitlichten van de verschillende onderdelen, is het van belang om te weten hoe je een interne analyse het beste uitvoert. Er zijn verschillende marketing modellen die gebruikt worden voor een interne analyse. Een van de bekendste bedrijfsanalyse modellen is het 7S-model van McKinsey. Dit model zoomt in op 7 verschillende bedrijfsfacetten die beginnen met de letter S, waaronder strategie, structuur en Shared Values. Met het 7S-model krijg je een uitstekend beeld van je organisatie.

Andere organisatie analyse modellen die toegepast worden bij een interne analyse zijn:

  • De Marketingmix met de 4P’s: Aan de hand van de 4P’s (product, prijs, plaats en promotie) bepaal je hoe je jouw marketing aan gaat pakken
  • Het model van Abell: Met dit model neem je je business scope onder de loep. Het geeft een uitgebreid overzicht van de marktafbakening van je huidige bedrijfsactiviteiten. De resultaten kun je in een SWOT-analyse uiteenzetten.

Wat is een SWOT-analyse?

Na het uitvoeren van een interne analyse heb je een goed beeld van de sterke en zwakke punten binnen je bedrijf. Wil je een totaalbeeld van de situatie binnen én buiten je bedrijf? Dan kun je de resultaten van je interne analyse in een SWOT-analyse uiteenzetten. SWOT-analyse staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en bestaat uit een interne- en externe analyse. De externe analyse richt zich op de externe bedrijfsomgeving, zoals de kansen in de markt. De SWOT-analyse bestaat dus uit de interne sterke en zwakke punten en de externe kansen en bedreigingen. De resultaten uit de interne- en externe analyse worden in de SWOT-analyse tegenover elkaar gezet in een confrontatiematrix.

Lees hier meer over hoe je een SWOT-analyse kunt maken.

Hoe maak je een externe analyse?

Een externe analyse mag niet ontbreken in je onderzoek naar de beste marketing- en bedrijfsstrategie. Deze analyse brengt namelijk kansen en bedreigingen in kaart die voortkomen uit de markt. Om een externe analyse te maken kijk je dan ook naar de ontwikkelingen in jouw bedrijfstak, de afnemers van je dienst of product, de concurrentie, de distributie en de invloed van de omgeving, zoals demografische factoren. Bij het schrijven van je externe analyse verdeel je deze elementen in de meso-omgeving en de macro-omgeving.

De ontwikkelingen in de bedrijfstak, de afnemers, de concurrentie en de distributie behoren tot de meso-omgeving. De invloed van de omgeving zoals demografische-, economische- en technologische factoren behoren tot de macro-omgeving.

Wil je meer informatie over het maken van een externe analyse? Neem gerust contact met ons op.

Een interne analyse maken bij CM&P

Exact weten hoe je business ervoor staat. Het is essentieel voor het bepalen van een goede strategie. Een interne analyse is een eerste stap naar een compleet beeld van jouw organisatie. Kun je hulp gebruiken bij het schrijven van jouw interne analyse? De ervaren bedrijfsadviseurs van Claassen, Moolenbeek & Partners helpen je graag met bewezen efficiënte interne analyse modellen. Onze adviseurs willen dat jij succesvol(ler) wordt met je onderneming en zien goede plannen en strategieën als de basis van je succes. Neem contact op voor meer informatie of voor hulp bij jouw bedrijfsanalyse.

Hulp bij het maken van een interne analyse?

Menu