Strategisch plan

Waarom is een strategisch plan belangrijk?

Een goed onderbouwd strategisch plan kan om meerdere redenen belangrijk zijn. Omdat je een bepaalde groei voor ogen hebt, omdat externe factoren je dwingen om jouw businessmodel te herzien of omdat je een financiering nodig hebt voor jouw investeringen. Een goed doortimmerd en concreet strategisch plan vergroot jouw kansen op succes aanzienlijk.

Tijdens het opstellen van een strategisch plan ga je kritisch nadenken over onder meer de volgende onderwerpen:

  • Hoe onderscheidend ben je ten opzichte van de concurrentie?
  • Wat is de unieke waarde van jouw product of dienst?
  • Wat is een reële prijsstelling?
  • Welke bedrijfsmiddelen heb je nodig? In hoeverre zijn toeleveranciers betrokken en hoe worden die geselecteerd?
  • Wat is het verdienmodel en wat is de groeipotentie van jouw bedrijf?
  • Wat is het profiel van jouw ideale klant? Hoe ga je klanten vinden?
  • Wat zijn de sterktes en zwaktes van jouw bedrijf?
  • Wat voor trends en ontwikkelingen zijn er in de markt?

De antwoorden op deze vragen leiden uiteindelijk tot strategische keuzes. Deze worden vastgelegd in het strategisch plan. Belangrijker nog is dat het plan ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt. Om tot realisatie te komen stellen we daarom een gedetailleerd uitvoeringsplan op. Dit is geen statisch plan. Onderweg gebeuren er altijd onverwachte zaken. Een goed plan biedt ook flexibiliteit om daarmee om te gaan. Wendbaarheid is immers een belangrijke succesfactor.

Snelle start maken met je strategisch plan? 

Dé CBS, dat staat voor Claassen,moolenbeek Bedrijfs Scan. Dat is een online scan die je zelf invult en waarmee je snel inzicht krijgt in de sterke en zwakke punten van je bedrijf. Het is de start van elk goed strategisch plan.

Maak je eigen strategisch plan?


Dé CBS biedt uitkomst.

Stel met een betrokken adviseur jouw strategisch plan op!

Menu