Zonder financiering geen onderneming. Vroeger kon je daarvoor vrijwel alleen bij de bank terecht, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig zijn er verschillende vormen van alternatieve financiering beschikbaar. Een van die alternatieven is crowdfunding. Wat is dat precies en hoe kun je crowdfunding starten?
Crowdfunding is een vorm van financiering waarbij meerdere investeerders zich verbinden aan je bedrijf. Via een digitaal crowdfunding platform presenteer je een propositie waarin je uitlegt waar het bedrijf voor staat, wat de unieke waarde is, waarvoor financiering nodig is en wat daar tegenover staat. Met crowdfunding snij je tussenlagen weg en bereik je potentiële investeerders direct. Vooraf wordt een tijdsduur bepaald voor de crowdfunding campagne. Als binnen die tijdsduur een vastgesteld doelbedrag wordt gehaald, dan is sprake van een succesvolle crowdfunding campagne. Lukt dat niet, dan is de campagne mislukt. In dat geval worden de investeringen terugbetaald (na aftrek van de platform fees).
Banken zijn in de loop der jaren steeds kritischer geworden op het verstrekken van kapitaal aan ondernemingen. Voor mkb-bedrijven die behoefte hebben aan financiering maar bij de bank ‘nee’ op het rekest krijgen, kan crowdfunding een uitkomst bieden. Daardoor ontstaan nieuwe groeimogelijkheden én het is ook een uitstekende manier om het bedrijf te positioneren en profileren.
Lees ook onze blog “waarom zou u met crowdfunden starten?“.
Crowdfunding is aan het begin van de 21e eeuw ontstaan en kent sindsdien een gestage groei. In 2021 werd in Nederland 730 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Het overgrote deel daarvan, 655 miljoen, ging naar bedrijven. Met de rest werden creatieve, maatschappelijke en particuliere projecten gefinancierd. Bedrijven haalden gemiddeld € 250.000 op, creatieve projecten € 14.000 en maatschappelijke projecten € 3.000 (1).
Je kunt ook als particulier een crowdfunding starten, bijvoorbeeld om een goed doel te financieren. In 2021 werden via crowdfunding ook consumentenleningen versterkt. Gemiddeld ging het daarbij om € 9.000 per lening. Bij CM&P richten we ons echter op crowdfunding voor bedrijfseigenaren en ondernemers.
Wil je starten met crowdfunding? Oriënteer je dan goed, want er zijn meer dan 100 (!) verschillende crowdfunding platforms actief. Ze hebben allemaal een ander profiel. De een legt de focus op sociaal-maatschappelijke projecten, de ander op transparantie in het proces. Ook de instapdrempel verschilt. Zo kun je bij Symbid al investeren vanaf € 20, wat dit crowdfunding platform vooral interessant maakt voor particuliere beleggers. Voor zakelijke investeerders is bijvoorbeeld Geldvoorelkaar.nl een betere optie.
Naast de keuze voor het juiste crowdfunding platform is ook het type crowdfunding financiering belangrijk. Er zijn verschillende vormen mogelijk, denk aan donatie, sponsoring, voorfinanciering, lening, converteerbare leningen, aandelen en rewards. Hoe beter de financieringsvorm aansluit bij de onderneming en bij de financieringsbehoefte, hoe groter de kans op crowdfunding succes. In 2021 maar liefst 89% van het gecrowdfunde bedrag een lening (1). Wil je weten welke vorm van crowdfunding financiering het beste bij je bedrijf past? Neem dan contact op met CM&P.
Hoe ga je concreet te werk? Crowdfunding begint bij het idee, de visie die je wilt realiseren. Dat is ook het beste moment om CM&P in te schakelen, zodat we dit idee kunnen vertalen naar een financieringsplan. Vervolgens selecteren we samen het juiste crowdfunding platform. Daar wordt het plan gelanceerd en tijdens de campagne monitoren we de voortgang. Blijft de financiering achter? Dan is het tijd om een tandje bij te schakelen en de campagne extra onder de aandacht te brengen via een doordachte marketingmix. Tijdens het hele traject helpt CM&P met gericht crowdfunding advies, zodat de gewenste financiering daadwerkelijk gerealiseerd wordt.
Claassen, Moolenbeek & Partners
Rietbeemdenborch 18
5241 LG Rosmalen
Tel : 088 – 26 36 700
office@cmenp.nl