Wanneer je als organisatie wilt blijven groeien is verandering essentieel. Om veranderingen zoals een nieuwe bedrijfsstrategie of een nieuwe werkwijze mogelijk te maken is het belangrijk draagvlak te creëren binnen je organisatie. Managers en projectleiders moeten in staat zijn beslissingen te kunnen nemen waar de organisatie achter staat. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers dit accepteren?
De betekenis van draagvlak is de acceptatie van een nieuw idee of nieuwe aanpak. Draagvlak binnen organisaties zorgt ervoor dat bijvoorbeeld managers en projectleiders beslissingen kunnen nemen waar de organisatie achter staat. Voordat je zo’n nieuwe beslissing neemt of voorstelt is het dus belangrijk om draagvlak te creëren, zodat mensen enthousiast zijn over je ideeën.
Grote veranderingen binnen een organisatie treffen vaak veel verschillende mensen. Door draagvlak te creëren binnen je organisatie is het mogelijk om zulke grote veranderingen door te voeren zonder dat mensen zich gepasseerd voelen of gaan klagen. In hele vervelende situaties gaan mensen beslissingen zonder het juiste draagvlak zelfs actief tegenwerken. Dat is niet alleen slecht voor de sfeer binnen het bedrijf, maar zorgt er ook voor dat je minder effectief bent.
Draagvlak is niet iets dat je constant nodig hebt of kunt behouden. De reden waarvoor je het draagvlak nodig hebt, is namelijk bij elke beslissing of verandering anders. We zetten een paar momenten voor je op een rij wanneer je draagvlak hard nodig hebt.
Als een verandering of nieuwe aanpak invloed heeft op persoonlijk vlak van je medewerkers, dan is draagvlak creëren onmisbaar. Mensen veranderen niet graag, zeker niet wanneer het ze persoonlijk aangaat. Draagvlak creëren bij werknemers met een hoog aanpassingsvermogen is makkelijker dan bij werknemers die zich niet goed kunnen aanpassen. Houdt er rekening mee dat niet iedereen staat te springen om verandering, en begin dus ruim van tevoren met plannen.
We weten nu waarom het zo belangrijk is om draagvlak te hebben, maar nu moet je het nog voor elkaar krijgen. Gelukkig is er meer dan één optie qua strategie om draagvlak te creëren. Er zijn verschillende zogenaamde acceptatie-strategieën die je helpen om werknemers te overtuigen van het nut van veranderingen:
Informeren
Meedenken
Ondersteunen
Onderhandelen
Dwingen
1. Informeren
Draagvlak creëren doordat mensen uit zichzelf bedenken dat een nieuwe aanpak de beste is, werkt altijd uitstekend. Dat kan je proberen door mensen vooraf te informeren, bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van een nieuw computersysteem. Door het oude en het nieuwe systeem uitgebreid met elkaar te vergelijken, kunnen mensen zelf tot de conclusie komen dat een verouderd systeem inderdaad niet de beste optie is.
2. Meedenken
Een sterke manier om mensen te overtuigen van iets nieuws, is door hen mee te laten denken. Door eigen inhoudelijke inbreng krijgen werknemers eigenaarschap over het proces, waardoor zij sneller geneigd zijn om er positief over te denken.
3. Ondersteunen
In de aanloop naar het gebruik van een nieuw systeem hebben werknemers tijd nodig om met dat nieuwe systeem te leren werken. Door iemand te ondersteunen en tijd te geven om iets nieuws te leren of ontwikkelen, creëer je veel meer draagvlak dan door iemand iets gewoon toe te schuiven.
4. Onderhandelen
Een van de laatste strategieën die je kunt toepassen om werknemers te overtuigen van veranderingen is het starten van onderhandelingen. Je weegt samen de voor- en nadelen af en komt tot een compromis.
5. Dwingen
Dit is eigenlijk de laatste optie die je hebt, waarbij je de verandering afdwingt. Dit kan ook wel eens buiten je eigen macht om: bijvoorbeeld als je in tijdsnood komt.
Veranderingen doorvoeren binnen je organisatie heeft tijd nodig. Als je daar rekening mee houdt voordat je aan het proces van draagvlak creëren begint, zul je zien dat het makkelijker wordt.
Om het proces nog succesvoller te laten verlopen, hebben we wat tips op een rijtje gezet:
Halsoverkop beginnen met het creëren van draagvlak is niet altijd een goed idee. Er zijn namelijk een paar valkuilen waar je rekening mee moet houden:
Vind je het lastig om draagvlak te creëren binnen je organisatie? Of wil je graag een ervaren sparringpartner om jouw acceptatie-strategie te toetsen? Claassen, Moolenbeek & Partners beschikt over een groot netwerk aan ervaren bedrijfsadviseurs die je graag helpen met begeleiding en advies.
Meer weten? Vraag via onderstaande button een vrijblijvend adviesgesprek aan of neem direct contact met ons op via Office@cmenp.nl of 088 26 36 700.
Claassen, Moolenbeek & Partners
Rietbeemdenborch 18
5241 LG Rosmalen
Tel : 088 – 26 36 700
office@cmenp.nl