Bedrijfsplanning: ervaringen van collega-ondernemers

Ondernemers ontmoeten ondernemers

Een kenmerk van ondernemers is dat zij eigenzinnig zijn. Doorgaan waar anderen geneigd zijn te stoppen. Zij hebben een ondernemersdroom en willen die verwezenlijken. Goede ondernemers luisteren wel graag naar adviezen, bijvoorbeeld over bedrijfsplanning. Zeker als die adviezen komen van collega-ondernemers. Zij begrijpen als geen ander wat ondernemen is.

advies over BEDRIJFSPLANNING


Op  31 mei werd in het Archeon te Alphen aan de Rijn een CM&P klantevent gehouden. Ruim honderd ondernemers ontmoetten elkaar. Het onderwerp was bedrijfsplanning. Niet vanuit een theoretisch kader, maar juist vanuit de praktijkervaringen van andere ondernemers.

Ondernemers, allen relaties van CM&P, lieten zien hoe zij kwamen tot een bedrijfsplanning. Drie ondernemers met totaal verschillende achtergronden. De gepokt en gemazeld zijnde ondernemer van 60 en ondernemers van 28, die nog maar 5 jaar bezig zijn en een miljoenenbusiness opbouwen. Daarnaast ook de visie van een investeerder die participeert in ondernemingen en een spreker over wat de impact kan zijn door de bevlogenheid van medewerkers te vergroten. Een voorproefje op de week van de bevlogenheid. Ondernemers die groeien in een bestaand businessmodel en de ondernemer die groeit omdat hij het totaal anders doet dan gebruikelijk in de branche. Inspirerende verhalen, waarbij er veel gelegenheid is om met collega-ondernemers in discussie te gaan.

Passie voor ondernemen

We spreken Peter Chaudron, CM&P-Alphen aan de Rijn, een van de kartrekkers:“Dit evenement organiseren we vooral omdat we het enorm leuk vinden om te doen. De ondernemers spreken vol passie voor hun bedrijf en ondernemen. De gasten in de zaal hebben eveneens een passie voor ondernemen. Al eerder hebben we een klantevent gehouden in Diergaarden Blijdorp. Ongeveer 100 man hebben toen samen gediscussieerd over alternatieve financieringsbronnen. Dit jaar was er wederom een flinke opkomst van 100+.
Natuurlijk organiseer je zo iets om business te genereren maar dit is meer een vorm van “zaaien”. Deelnemers zitten helemaal niet te wachten op een commercieel gelikte presentatie. Nee, men wil leren van de ervaringen van andere ondernemers.”

Onze vraag: heeft een bedrijfsplan anno 2017 nog wel zin? Immers, markten veranderen zo snel. Kansen dienen zich aan. Als je niet snel genoeg acteert is de kans al weg. Dus geen tijd voor plannen, acteren, kansen pakken! Zo is het toch? Peter glimlacht en komt met de volgende metafoor: “Vergelijk het met de schipper die de haven uitvaart. Hij heeft een stip op de horizon. Hij weet welke koers hij wil varen. Maar… zeker tegenwoordig… slaat het weer snel om. Koersen worden verlegd. De schipper zal voordat hij uitvaart niet zo zeer stilstaan bij de oorspronkelijk koers, maar wel bij het feit of zijn schip zeewaardig genoeg is.”

Ondernemers ontmoeten ondernemers op meerdere plekken in Nederland

Regelmatig worden door partners in de verschillende regio’s CM&P-events gehouden waarbij we ondernemers met elkaar in contact brengen. Een voorbeeld daarvan is het evenement dat in Zuid-West Nederland werd gehouden over alternatieve financieringen. Een ondernemer vertelt dan graag zijn verhaal.

Wilt u uitgenodigd worden voor het eerstvolgend klantevent: eindhoven@cmenp.nl



Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu