De huidige coronacrisis heeft inmiddels een steeds diepere impact op onze samenleving. Sociaal gezien wordt de behoefte om terug te keren naar hoe het voorheen was steeds groter. Toch moeten we samen volhouden! Ook economisch lijken de gevolgen steeds groter te worden. Waar veel bedrijven tijdens de eerste golf nog overeind bleven, kost het nu sommige bedrijven grote moeite om de touwtjes tijdens deze tweede golf aan elkaar te knopen. De situatie is branche afhankelijk, maar de nasleep, zo voorspellen experts, zal een golf aan faillissementen teweeg brengen.
Ga jij het redden?
Natuurlijk blijft de overheid meedenken hoe zij ondernemers het beste kan steunen, met de middelen die er zijn. Maar dan nog zijn er vele andere factoren die bepalen of je bedrijf het gaat redden of niet. Met name straks in de nasleep van deze crisis. Een grote factor hierin is de creativiteit en flexibiliteit binnen jouw onderneming. Wat kun je anders doen (of toevoegen/afstoten) om voortbestaan te garanderen? Er zijn vaak kansen om je concept om te gieten in een corona-proof variant. Maar ga je het daarmee redden? Regelingen worden nu al langzaam afgebouwd en de coulance die banken, verhuurders en andere geldschieters boden wordt minder.
Financiële levensvatbaarheid
Allereerst moet er serieus gekeken worden naar de financiële levensvatbaarheid van jouw onderneming, na eventuele wijziging van (uitvoering van) activiteiten. Het is goed om, als je jouw plannen concreet hebt, een nieuw bedrijfsplan te maken met daarin de benodigde financiële begrotingen. Wat levert deze wijziging jouw bedrijf op en is/blijft je onderneming na deze wijziging levensvatbaar? Dan is het zeker de moeite om de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan!
Hulp van een adviseur is daarbij goud waard. Samen kun je de emoties wegfilteren en naar de feiten kijken. Zo weet je zeker dat je niet aan een dood paard aan het trekken bent. Ook kan deze adviseur helpen met steunregelingen en het aanvragen van eventuele financiering. Want, laten we eerlijk zijn, nu alles in rap tempo steeds veranderd zien vele ondernemers door de bomen soms het bos niet meer.
Hard gewerkt aan nieuwe wet: WHOA
Om toch, ook in de nasleep, zoveel mogelijk ondernemingen te helpen overleven heeft de overheid hard gewerkt aan een nieuwe wet. De Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) is op 6 oktober jl. aangenomen en helpt ondernemingen om een akkoord te bereiken met schuldeisers en aandeelhouders over de herstructurering van schulden. Een akkoord over het terugbrengen van de schulden vond voorheen geen doorgang als één van de schuldeisers er niet mee instemde. Het was alles of niets. Zo kon slechts één individuele schuldeiser of aandeelhouder bepalen of je failliet ging of niet. Daar is nu verandering in gekomen. De rechter kan bepalen dat de ‘meeste stemmen gelden’ en een akkoord met meerderheid van positieve stemmen uitgevoerd kan worden. Al blijven er één of twee schuldeisers dwarsliggen. Een faillissement wordt zo eerder voorkomen, omdat de onderneming door kan gaan met bedrijfsactiviteiten die wel levensvatbaar zijn.
Ook in deze crisis is verkopen een optie
Wellicht speelde je al voor de coronacrisis met de gedachten om je bedrijf te verkopen. Bijvoorbeeld omdat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Misschien is jouw visie op ondernemen wel veranderd door deze moeilijke periode, of pas jij als ondernemer gewoonweg niet meer bij jouw onderneming. Hoe het ook zij, ook in deze tijd is het verkopen van je bedrijf nog steeds een optie. Mits je het goed aanpakt natuurlijk.
Sluit je niet af, maar blijf open
Om te bepalen of en hoe je jouw bedrijf kunt verkopen moet je jezelf alleen maar open vragen stellen. Zo zet je jezelf niet vast in een ja/nee spelletje waar je niets mee kunt. Door open vragen ga je zelf dieper nadenken en weeg je meer aspecten af. Denk eens goed na over het ‘waarom’ van verkopen: waarom zou je juist in deze tijd je bedrijf verkopen, mag het of moet het? En ook al denk je nu “het moet, want…”, doe je uiterste best dat om te buigen naar “ik mag, want…”! Vanuit de emotie ‘moeten’ komt waarschijnlijk een slechte(re) deal en een gehaast proces voort. Vanuit de emotie ‘mogen’ sta je sterker in je schoenen in het proces en kom je als serieuze partij over bij de (potentiële) koper. Je pakt als het ware de macht terug. En natuurlijk is dat moeilijk voor bedrijven die daadwerkelijk door deze crisis gedwongen worden te verkopen. Betrek daarom iemand bij het proces om objectief met je ‘mee te kijken’, je te remmen of juist te stimuleren waar nodig. Emotie is veelal een slechte raadgever.
Doorloop zorgvuldig alle stappen ter voorbereiding
Als je besloten hebt je bedrijf te verkopen, dan zijn er enkele stappen die je als voorbereiding gaat nemen. Met de oriëntatiefase ben je met bovenstaande alinea al begonnen. Je motieven voor verkoop zijn helder en positief benaderd. Vervolgens ga je kijken naar je doelen en wat je precies verkoopt: je gehele bedrijf of een onderdeel van je bedrijf. Wil je op een bepaalde manier betrokken blijven, of de werkgelegenheid van je medewerkers garanderen? En ga zo maar door. Alle vragen die je je kunt bedenken verdienen in deze fase een antwoord.
Als dit alles helder is kun je overgaan tot de waardebepaling. Want, wat is je onderneming, of het onderdeel dat je wilt verkopen dan waard? Hierbij spelen diverse factoren een rol en dit kun je vaak niet zelf bepalen. Schakel dus hulp in van een professional, zodat je tot de beste realistische waarde komt. En dan nog moet je goed voor ogen houden dat de ‘waarde’ vaak niet de prijs is die je ervoor gaat krijgen. Ook op de overnamemarkt is het een kwestie van vraag en aanbod. Soms is het een kopersmarkt en soms een verkopersmarkt.
Uiteindelijk ga je een duidelijk exit plan maken. Hierin neem je alle doelen op die je in de oriëntatiefase hebt verzameld. Ook ga je kijken naar de tijd die je hebt of wilt nemen (hoe lang heb je om een koper te vinden?) en in wie je een koper gaat vinden. Redenen om jouw bedrijf te kopen kunnen namelijk variëren van een startende ondernemer die graag voortborduurt op het succes van een bestaande onderneming, tot een gerenommeerde ondernemer die op zoek is naar een boost voor zijn huidige bedrijf.
Ga zelf het wiel niet opnieuw uitvinden!
Verreweg de meeste overnames zijn succesvol omdat de betreffende ondernemer zich laat bijstaan door de juiste mensen. Je boekhouder kent jou en je bedrijfscijfers misschien, maar heeft hij/zij kennis van de overname markt, het overnameproces en alles wat daarbij komt kijken?
Het begeleiden van bedrijfsovernames, van voorbereiding tot afwikkeling van de deal, is een vak apart. Een vak dat wij ons, door vele jaren heen, eigen hebben gemaakt. Denk jij na over verkoop van je bedrijf? Twijfel dan niet en neem gerust vrijblijvend contact op. Samen kunnen we kijken welke kans je maakt en de best mogelijke uitkomst voor je creëren.
Over de auteur
drs. ing. Bart Lemmen RAB
Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06-31045337 of mail.