Je ziet het pas als je het gezien hebt

Mijn reis naar ondernemerschap begon na meerdere studies, waaronder bouwkunde, makelaardij en bedrijfskunde, en langjarige ervaring bij de Amro bank. De studie bedrijfskunde in Eindhoven, de enige in Nederland in die tijd, interpreteerde ik als een basis om binnen een onderneming alle talen te verstaan en te spreken; zo kun je beter verbanden zien en leggen, doorgronden en begrijpen. Maar ook kennis delen, begrip hebben voor anderen, kortom: verbinden en communiceren!

 

De interactie met ondernemers bij de bank leerde mij dat ondernemers soms te laat of soms met een onvolledig verhaal bij de bank kwamen met als gevolg dat financieringen niet optimaal waren. Deze ervaring vormde de basis voor het starten van een eigen adviespraktijk, even later samen met Eduard Claassen, waarbij de focus eerst lag op het vertalen van ondernemersbehoeften naar financieringsoplossingen en later ook op het vertalen van ideeën van de ondernemer naar een meerjarig en gestructureerd ondernemingsplan. Wij waren ondernemend adviseurs die de taal van de ondernemer spraken. Als ondernemend adviseur kan aan de hand van het ondernemingsplan met de klant worden meegedacht en via managementondersteuning kunnen we hem/haar ondersteunen bij het nemen van besluiten; de ondernemer staat er niet alleen voor!

 

Vanuit de praktijk bij een van onze klanten deed zich de situatie van een verkoop voor. Dat heeft ons ertoe gebracht het ondernemingsplan te vertalen naar de doelgroep voor verkoop: de eerste bedrijfsoverdracht was een feit. Dan konden wij doen omdat wij als geen ander begrepen waar het de ondernemer om te doen was en welke taal belangrijk was te gebruiken in het licht van de verkoop. Ook hier was taal en communicatie de sleutel tot succes.

 

Het mooiste van ondernemerschap is de vrijheid. Dat is aan de andere kant ook het moeilijkst. Het vraagt om een flinke dosis zelfdiscipline en zelfsturing en je moet altijd je eigen regie behouden, een plan hebben. Deze elementen zijn temeer van belang omdat de ontwikkelingen in deze tijd steeds sneller gaan. Er komen steeds meer regels waar we aan moeten voldoen; blijkbaar kunnen we niet meer goed met onze vrijheden omgaan en zijn die regels nodig. Dat is een beweging de verkeerde kant op: juist koersvastheid, zelf blijven nadenken en zelfsturend vermogen zijn voor ons als ondernemers essentieel. Regels moeten natuurlijk nageleefd worden, maar ondernemerschap en creativiteit brengen je nog steeds verder vooruit!

 

Maak gebruik van de mogelijkheden die nieuwe ontwikkelingen bieden. De komt van computers en van het internet hebben veel veranderd, ook in de wijze van communicatie en in de businessmodellen waar ondernemers mee werken. Zo zal het ook gaan met artificial intelligence denk ik. We moeten niet alleen met de tijd mee, we moeten in de snelheid mee en de technologische mogelijkheden vertalen naar oplossingen, voor onszelf en voor de ondernemers. Dus ook omarmen van ontwikkelingen als artificial intelligence. Dan creëren we een nuttig instrument wat ons gaat helpen in plaats van hinderen. Dat is onze uitdaging voor de toekomst en deze toekomst die is nu!

 

Terugkijkend op 40 jaar Claassen, Moolenbeek & Partners blijkt dan ook dat alles te maken had en heeft met communiceren en verbinding maken en houden. “Je ziet het pas als je het gezien hebt”.

 

Coen Moolenbeek,

Maart 2024

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu