In de voorgaande stappen van het verkoopproces zijn de verkoopstrategie en het kopersprofiel al bepaald. Je bent klaar voor de verkoop. Nu is het zaak om een geschikte koper te vinden en de waarde van je bedrijf te verzilveren. Het zal duidelijk zijn dat daar veel bij komt kijken. In deze blog lees je er meer over.
Stap 1 Kopers bereiken en selecteren
Je wilt een koper vinden die niet alleen bereid is om een eerlijke prijs te betalen, maar die ook bij jouw persoonlijke wensen en ambities past. Een koper die jouw personeel wil overnemen bijvoorbeeld. En die mee wil in jouw exit-strategie.
Een goed netwerk, zoals dat van je overnamespecialist, kan deuren openen naar potentiële kopers. Goed om te weten: Claassens, Moolenbeek en Partners staat in de top 5 van Brookz.nl, hét overnameplatform in Nederland. Vanwege ons landelijke netwerk van ondernemende overnamespecialisten hebben we toegang tot een breed scala van strategische kopers, private equity-partijen en andere geïnteresseerden.
Stap 2 Onderhandelen
Ondernemers zijn het gewend om te onderhandelen. En toch zien we vaak dat ze dat lastig vinden als het over hun eigen bedrijf gaat. Logisch! Des te belangrijker is het om in deze fase goed bij de les te blijven. Want er komt veel bij kijken en de belangen zijn groot. Voor nu én voor de toekomst.
Als vertrouwenspartner zorgen we ervoor dat de onderhandelingen goed verlopen. Prijs, voorwaarden, betalingswijze en garanties; alles komt uitgebreid aan bod.
Stap 3 Afspraken en intenties vastleggen
Na de onderhandelingsfase leggen we de gemaakte afspraken vast in juridische documenten. Denk daarbij aan:
- Informatiedocumenten (IM): het Informatiedocument, ook wel Information Memorandum genoemd, biedt de koper een gedetailleerd overzicht van je bedrijf. Hierin staan onder andere financiële gegevens, informatie over je marktpositie en het groeipotentieel van je onderneming.
- Non-Disclosure Agreement (NDA): dit document zorgt ervoor dat vertrouwelijke informatie die tijdens het verkoopproces wordt gedeeld, niet wordt misbruikt.
- Letter of Intent (LOI): in deze intentieverklaring leggen we de belangrijkste voorwaarden van de overname vast voordat de definitieve contracten worden opgesteld.
Stap 4 Definitieve overeenkomsten
Na de LOI worden de definitieve overeenkomsten opgesteld. Hierin zijn de uiteindelijke voorwaarden van de verkoop vastgelegd.
- Overdrachtsakte: het document waarmee de eigendom van de aandelen of activa van het bedrijf officieel wordt overgedragen aan de koper.
- Aandeelhoudersovereenkomst: als je na de overname betrokken blijft als minderheidsaandeelhouder, wordt vaak een aandeelhoudersovereenkomst opgesteld. Dit document regelt de rechten en plichten van de aandeelhouders.
Stap 5 Betrokkenheid na de Verkoop
In veel gevallen blijft de verkoper na de overname nog enige tijd betrokken bij het bedrijf, bijvoorbeeld als adviseur of in een managementpositie. Of en in welke rol jij betrokken blijft, is afhankelijk van de overeengekomen exit-strategie.
We weten overigens dat veel ondernemers het niet alleen lastig vinden om los te laten, maar óók om (deels) vast te houden. Benieuwd hoe andere ondernemers dat hebben ervaren? In een persoonlijk gesprek delen we graag onze bevindingen.
Conclusie
Ondernemers zijn het gewend om te onderhandelen. En toch zien we vaak dat ze dat lastig vinden als het over hun eigen bedrijf gaat. Des te belangrijker is het om in deze fase goed bij de les te blijven. Vaak loont het om je bij te laten staan door een overnamespecialist. Als vertrouwenspartner zorgen we ervoor dat je de juiste overnamekandidaat selecteert de onderhandelingen goed verlopen. Prijs, voorwaarden, betalingswijze en garanties; alles komt uitgebreid aan bod.
Over Claassen, Moolenbeek & Partners
Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) is een bedrijfskundig advieskantoor dat de Nederlandse mkb-ondernemer begeleidt bij strategieformulering en implementatie, bedrijfsovername (aan & verkoop) en/of het bepalen en regelen van de financieringsbehoefte.
Onze organisatie bestaat uit ±50 partners met ieder hun eigen expertise op het gebied op de genoemde diensten. Sinds de oprichting in 1983 is ons partnernetwerk steeds groter en deskundiger geworden. We werken landelijk vanuit 9 regio’s in Nederland en hebben in alle regio’s één of meerdere kantoren.
Of je nu te maken hebt met complexe vraagstukken omtrent bedrijfsovername, strategische keuzes of het verkrijgen van de juiste financiering, er staat altijd een ervaren partner in jouw nabije omgeving klaar om je te begeleiden naar een succesvol eindresultaat. Bekijk onze partnerpagina en kom in contact met de partner die het beste bij jouw vraagstuk past.