Druk aan het werk in je bedrijf? Geen tijd over om te werken aan je bedrijf en aan de strategie en bijbehorende bedrijfsplan. Dit herkennen we bij Claasen, Moolenbeek & Partners; onze klanten worstelen er allemaal mee. We kunnen je hierbij helpen met onze ervaring, methoden en tools zoals de CM&P BedrijfsScan. Dé CBS.
Met de CBS helpen we je op gestructureerde wijze je onderneming in kaart te brengen en een helder bedrijfsplan te maken om je strategie met bijbehorende kapitaalbehoefte voor de komende 3 tot 5 jaar te bepalen. Tip: doe de scan
Als je na deze corona crisis opnieuw naar je bedrijfsplan kijkt en nadenkt over online verkopen, online marketing, webshops en social media is het goed om deze gedachten concreet te maken en vast te leggen in een bedrijfsstrategie waarbij “online” een prominente rol speelt, een online bedrijfsstrategie dus..
Het belang van een online bedrijfsstrategie
Online marketing kan ingezet worden voor veel doeleinden, variërend van het verkrijgen van offertes en orders tot inzicht verkrijgen in klantbehoeftes of het zorgen voor meer contact met klanten. Door de vele mogelijkheden kan het inzetten van online marketing echter ook gepaard gaan met onzekerheden en keuzestress. Een goed uitgewerkte online strategie fungeert dan als een gids bij het maken van de juiste beslissingen en behouden van een duidelijke visie. Het opstellen van een online marketingstrategie is daarom zeer belangrijk voor iedere organisatie die online actief is of wil worden.
Wat is een online marketingstrategie nu precies?
Een online strategie verschilt hierin van een algemene bedrijfsstrategie, dat je je primair richt op online activiteiten en de online verkoop- en communicatiekanalen die je tot je beschikking hebt. Met een online marketingstrategie bepaal je dus de online doelstellingen op lange termijn, de richting van je handelswijze op internet en de toewijzing van de benodigde middelen om deze doelen te bereiken.
Online strategie in 8 stappen
Om het opstellen van een online strategie zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben we de route onderverdeeld in 8 stappen.
Stap 1: Stel de juiste vragen
De eerste stap is om de juiste vragen te stellen, want anders kun je onmogelijk een online strategie creëren. Vraag je af waarom online marketing binnen jouw bedrijf past en wat je hiermee wilt bereiken. Wat zijn bedrijfsdoelstellingen, budgetten, hoe verloopt het huidige salesproces, wat zijn trends, targets, KPI’s. Kijk hierbij online en praat met klanten of prospecten over wat zij belangrijk vinden. Maar ook met verschillende functies binnen je bedrijf zoals directie, sales, marketing of klantenservice.
Stap 2: Wat is het huidige online beeld van je bedrijf
De volgende stap is om te achterhalen wat het online beeld van je organisatie momenteel is, of dat past bij de uitstraling die jouw bedrijf nodig heeft en op welke wijze online marketing daar ondersteuning in kan bieden. Google hierbij eens je onderneming, check de social media en controleer de online beoordelingen van klanten en relaties.
Stap 3: Bepaal je doelgroep of persona’s
Vervolgens schets je jouw doelgroep en maak je inzichtelijk waar deze zich online bevindt en hoe leden hiervan zich online gedragen. Dit doe je door informatie over je beoogde doelgroep te verzamelen. Het maken van persona’s (denkbeeldige klanttypes) is hierbij een veelgebruikt hulpmiddel. De doelgroep van een zakelijk adviseur is bijvoorbeeld sterk verschillend van een leverancier van speelgoed aan consumenten.
Stap 4: Concurrentieanalyse
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, word je onmiddellijk omgeven door ontzettend veel concurrentie. Het is daarom noodzakelijk om te bedenken hoe jouw organisatie onderscheidend gaat zijn op online gebied. Naast een goed besef van de eigen identiteit die je ontwikkeld hebt in de eerdere stappen van dit stappenplan, helpt het ook om erachter te komen hoe online marketing ingezet wordt door je concurrenten.
Stap 5: Stel SMART doelstellingen op
Nu je weet wat je wilt doen en wie je wilt bereiken, stel je in stap 5 de SMART doelstellingen op. Probeer tot de kern te komen van wat je wilt bereiken en je doelen zo concreet mogelijk te maken. Dat betekent dat je online doelstellingen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden moeten zijn. Een goede aansluiting op Key Performance Indicators (KPI) zijn zeer aan te raden.
Aangezien online marketing veel mogelijkheden heeft, is het maken van een duidelijk plan zeer belangrijk om de juiste koers te blijven varen en het overzicht te houden. Schrijf daarom in deze stap een heldere online marketing briefing. Dit kost je in eerste instantie tijd maar gaat je op de lange termijn tijd besparen en zorgt zo voor een efficiënte uitvoering. In een heldere briefing maak je onder andere kraakhelder wanneer online marketing inspanningen succesvol zijn en wanneer niet.
Stap 6: Kies de juiste online marketing kanalen
Vervolgens kies je de juiste middelen en online kanalen die je wilt gaan gebruiken. Ga je gebruik maken van zoekmachinemarketing (SEA) én/of zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Ga je social media (zoals Facebook, Instagram, TikTok) inzetten, en zo ja welke social media kanalen passen dan het beste bij jouw doelgroep? Welke content management systemen (bijv. WordPress of Magento) kies je? Kies je ervoor om e-mail marketing in te zetten en ga je blogs schrijven?
Het aanbod aan online programma’s en mogelijkheden is overdadig. De kennis die je hebt vergaard in de voorgaande stappen is dan van essentieel belang bij het kiezen van de juiste kanalen. Wees kritisch in het bepalen van de online marketing kanalen. Dragen de kanalen voldoende bij aan het succes van de organisatie?
De keuze van de juiste kanalen hangt af van de beschikbare data. Ga je voor het eerst aan de slag met online marketing, dan raden wij je aan om te beginnen met die kanalen die direct concrete feedback geven over je investering.
Stap 7: Stel een plan op
Zoals hierboven al aangegeven zijn er heel veel verschillende mogelijkheden voor online marketing. Om overzicht te houden, en ervoor te zorgen dat alles goed op elkaar afgestemd is, raden wij je aan om een duidelijk plan te maken. Zo weet je precies wanneer je wat moet doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een contentkalender, of zet online planningtools zoals bijvoorbeeld Hootsuite of Trello in.
Stap 8: Evalueer en optimaliseer het online proces
De laatste stap vraagt om een lange adem: blijf waakzaam en stuur bij waar nodig. Het online marketing landschap ontwikkelt zich in een rap tempo, dus wanneer je niet voldoende oplet loop je al snel achter.
Je bent gestart met het beter vindbaar maken van je bedrijf met behulp van online marketing. Je hebt inmiddels genoeg gegevens om succesvol te kunnen sturen. Nu is het zaak om te constant te blijven analyseren en rapporteren.
Wil je meer weten over online bedrijfsstrategie? Neem dan contact op met een van onze partners.
Over de auteur
ir. Paul Thuijs
Paul Thuijs, partner in Utrecht, heeft veel ervaring in de groothandel en E-commerce en is uitstekend inzetbaar in het MKB, de medische en gezondheidszorg omgeving. Zet zich met passie in voor MKB Financiering en voor u een ondernemingsplan maken.
Je kunt hem bereiken op 06 – 55 69 43 42 of via mail.