Je hebt een eigen bedrijf en het gaat op dit moment goed. Maar stel je jezelf ook wel eens de vraag of het beter kan, hoe staat mijn bedrijf er over 3 tot 5 jaar voor of dreig ik de boot te missen als ik op dezelfde voet door ga? Veel ondernemers werken vooral IN hun bedrijf in plaats van AAN hun bedrijf. Ze worden opgeslokt door de dagelijkse gang van zaken en baseren hun handelen daarbij vooral op historie. Dat is echter korte termijn denken en jij wilt natuurlijk wel dat jouw bedrijf over 5 jaar nog steeds succesvol is.
Denk je wel eens na over de volgende zaken?
• ga ik die nieuwe markt betreden?
• welke nieuwe producten heb ik nodig?
• hoe ga ik die markt bewerken?
• moet ik investeren?
• hoe kan ik het beste financieren?
• hoe kan ik verder groeien?
• zit ik nog wel op koers?
Toen je begon met deze onderneming had je een plan, een visie. Ons advies is dan ook om met een bepaalde regelmaat, maar minimaal ieder jaar, samen met een onafhankelijk deskundige tijd in te ruimen om eens te kijken naar je onderneming. Van een afstandje. Stap buiten je onderneming en kijk naar wat je ziet. Kijk ook om je heen;
• Wat doet de markt?
• Wat wil mijn klant?
• Wat doet de concurrentie?
• Wat betekent dit voor mijn bedrijfsvoering?
Door regelmatig ‘om je heen te kijken’ voorkom je alleen intern gericht bezig te zijn. De bedrijfsadviseur haalt je uit de waan van de dag en houdt je een spiegel voor. Zo worden de mogelijkheden waar je altijd van hebt gedoomd een stuk tastbaarder.
De technologische ontwikkelingen gaan razend snel. Terwijl de eisen/wensen die een consument stelt zo mogelijk nog sneller veranderen. Het gevolg is dat de levensduur van de producten/diensten steeds korter wordt. Hierdoor is het voor iedere ondernemer noodzakelijk om regelmatig na te gaan of zijn activiteiten nog aansluiten bij de veranderende marktomstandigheden.
Maar hoe doe je dit en wat gebruik je als referentiekader? Het strategisch plan kan hier een oplossing in bieden.
In een strategisch plan worden zowel de onderneming zelf als de markt kritisch beschreven. Kansen en mogelijkheden worden vertaald naar concrete actieplannen voor zowel de middellange als korte termijn. Het opstellen van een strategisch plan zorgt voor een bewustwordingsproces. Het geeft rust en sturing waardoor ad hoc beslissingen naar de achtergrond verdwijnen. Daarnaast zoek je uit wat de gevolgen van deze marktontwikkelingen kunnen zijn voor jouw organisatie, medewerkers en verdienmodellen.
Charles Darwin zei al: Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het beste aan veranderingen kan aanpassen.
Herken je jezelf hierin en wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. Het begeleiden van ondernemers bij het opstellen en implementeren van een strategisch plan is een van de kernproducten van Claassen, Moolenbeek & Partners.
Auteur Theo Van Dijk
Theo heeft veel kennis en ervaring opgedaan met het professionaliseren van organisaties, het initiëren en doorvoeren van veranderingsprocessen, herstructureringen, aan- en verkoop van bedrijven en strategische vraagstukken. Na de verkoop van zijn bedrijf heeft Theo zich aangesloten als bedrijfsconsultant bij Claassen, Moolenbeek & Partners. Hij is de aangewezen gesprekspartner voor ondernemers met groeiambities.
Bijvoorbeeld meer weten over een ondernemingsplan laten maken? Klik dan verder.
Je kunt hem bereiken op: tel:+31613395113 / theo.vandijck@cmenp.nl