In de bewogen markt van de ICT zijn er altijd veranderingen, kansen en bedreigingen. Een bedrijfsovername binnen deze sector is dan ook altijd een uitdagende aangelegenheid.
Toen de eigenaar van een nationale speler uit de ICT-sector zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikte, besloot hij dat hij moest anticiperen op de toekomst. Hij wilde zijn onderneming een duurzame toekomst in het vooruitzicht geven. Een mooie uitdaging voor CM&P-partner Ruud Huising die met zijn kennis en expertise dé geschikte overname adviseur was om tot een deal te komen.
Op het moment dat de verkoopplannen concretiseerden werkte de ondernemer al samen met Ruud aan een andere casus. Deze nog lopende opdracht speelt zich af in de onroerend goed markt. Dit project verloopt tot volle tevredenheid van de ondernemer. Zodoende was het voor de ondernemer een logische stap om Ruud te betrekken bij de bedrijfsverkoop van deze software onderneming.
Mogelijke match
Voor de onderneming had een koper zich gemeld, dit bleek echter geen match. De biedingen die de ondernemer kreeg waren niet op het niveau dat hij voor ogen had. Een belangrijke factor waarom het met deze partij niet lukte om tot een overeenkomst te komen, was de behoefte van de ondernemer om zijn bedrijf en personeel goed achter te kunnen laten. Hij had zijn zinnen gezet op een activa-passiva transactie.
Open kaart
Toen de uiteindelijke kopende partij zich aandiende kwam het snel tot een meeting. Bij de onderhandelingen waren de koper, zijn adviseur, de ondernemer en Ruud aanwezig. Tijdens dit gesprek maakte men elkaars intenties duidelijk. Beiden partijen speelde openkaart, spraken vertrouwen uit en wilden tot een deal komen. Na deze eerste gezamenlijke meeting is het contact voornamelijk verlopen tussen de adviseur van de koper en tussen Ruud. Zij hebben een en ander verder uit onderhandeld.
Activa Passiva
Voor de ondernemer was het van belang dat zijn onderneming in goede handen terecht zou komen en beide partijen waren het erover eens dat een activa passiva transactie de logische stap zou zijn. Hoewel het geen eis was, vond de verkoper het prettig dat de kopende partij een Nederlandse onderneming is.
De strategie die Ruud volgde was een strategie waarbij in eerste instantie een afwachtende houding werd genomen. De koper kwam met een uitwerking van hun eigen waardering van de onderneming en daar is verder op voortborduurd. Om tot een eerlijke prijs te komen besloot Ruud te benadrukken wat de kansen zijn die de onderneming biedt voor de koper.
Uiteindelijk is er een mooie bedrijfsovername tot stand gekomen, waar beiden partijen gelukkig mee zijn. De koper heeft nieuwe mogelijkheden op de ICT-markt, de verkoper weet dat zijn bedrijf in goede handen is gekomen voor een eerlijke prijs.
Over de auteur
Ruud Huising MBA RAB
Door zijn SPD en accountancy opleidingen, internationale MBA opleiding en zijn continue drive naar leren weet hij ondernemingsstrategieën te vertalen naar een beheerste en succesvolle implementatie. Administratief is hij goed onderlegd. Financieel is hij een kei.
Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend advies gesprek? Neem dan contact met hem op via 06 – 48 15 16 20 of mail naar ruudhuising@cmenp.nl.