Factoring: wat is het en hoe werkt het?

Ben jij als ondernemer de afgelopen tijd hard gegroeid, heb jij te maken met seizoenpatronen, langdurige betalingscycli of voorfinanciering? Dan is factoring een mogelijkheid om jouw bedrijfsvoering te ondersteunen.

Wat is factoring?

De betekenis van factoring luidt als volgt: factoring is een transactie of financieringsvorm waarbij jouw bedrijf de openstaande facturen verkoopt aan de factoormaatschappij of factor. Hiertegenover staat dat jij als ondernemer een percentage van het factuurbedrag ontvangt.

De factor gaat ervoor zorgdragen dat zij de openstaande facturen gaan innen, de verantwoordelijkheid ligt dan bij de factor. Hierdoor heb jij als ondernemer sneller toegang tot het geld, waardoor je weer verder kan met ondernemen.

Hoe werkt factoring?

In onderstaand schema een globale weergave van de werking van factoring:

Traditionele factoring

Alle openstaande facturen worden verkocht aan de factormaatschappij en zij nemen het debiteurenbeheer over. Dit komt voornamelijk voor bij grotere bedrijven met omzetten die in de miljoenen lopen. Bij de intake moet het bedrijf aan meerdere vereisten voldoen waaronder: goede naam financiële bedrijfsvoering, minimum omzet en al meerdere jaren actief.

Deze vorm van factoren is een soort van kredietlijn bij een financier dat is gebaseerd op het uitstaande bedrag aan debiteuren. Het voorschot is bepaald op een percentage en ligt meestal tussen de 70-90%.

Alle debiteuren worden overgedragen/verpand aan de factormaatschappij, het risico van het beheer blijft wel bij de onderneming liggen. De kosten zijn relatief laag in vergelijking met andere vormen van factoring, het contract is in het algemeen langer dan een jaar.

American factoring

De onderneming verkoopt bepaalde facturen aan de factormaatschappij. Voornamelijk gericht op het MKB. Hier is over het algemeen geen minimumbedrag aan gekoppeld. Het ter beschikking gestelde bedrag, bevoorschotting, is een hoger percentage dan bij andere vormen van factoring. Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van de faciliteit dan zijn er ook geen kosten.

Een factormaatschappij kan een ingestuurde factuur weigeren, onder andere als de debiteur niet goed uit de krediet check komt. Een ander voordeel is dat het snel in te regelen valt, deze manier van factoring is binnen een kort tijdsbestek realiseerbaar. Kosten zijn een percentage van de overgedragen factuur.

Reverse factoring (Supply Chain Finance)

Niet de leveranciers, maar de klanten (grotere bedrijven) maken gebruik van factoring om de leverancier snel te betalen. De factormaatschappij betaalt het openstaande bedrag direct uit aan de crediteur en jij ontvangt een langere betaaltermijn. De uitbetaling van de openstaande factuur richting crediteur vindt plaats na de goedkeuring van de ondernemer, waardoor de mogelijkheid tot wanbetaling beperkt wordt.

Reverse factoring verlangt een samenwerking voor langere tijd en een strak proces omtrent de toetsing van de kredietwaardigheid. Door strikt de processen te volgen verminderd de kans op wanbetaling aanzienlijk. De kosten van reverse factoring zijn lager dan American factoring vanwege een lagere kans op wanbetaling en de klant werkt mee aan het proces. De vorm is geschikt voor organisaties met leveranciers waarbij grote bedragen uitstaan.

Recourse en non-recourse factoring

Hier zit een wezenlijk verschil in, namelijk dat bij recourse factoring het kredietrisico bij de onderneming aanwezig blijft. Wanneer de klant niet aan de factor betaalt, dan zal de vordering terug gecedeerd worden richting de onderneming en wordt het bedrag opeisbaar gemaakt of zal in mindering gebracht worden op de faciliteit. Bij non-recourse is bij non-betaling het verlies voor de factor en niet voor jouw onderneming

Voordelen van factoring

Het grote voordeel van deze factoringsvormen:

  • Direct betaald: De ontvangen geldstroom naar voren wordt gehaald en hierdoor kan jij als ondernemer sneller en efficiënter door met ondernemen. Hierdoor kunnen o.a. de salarissen, leveranciers tijdig betaald worden.
  • Debiteurenbeheer: Vaak wordt het beheer van de openstaande vorderingen uit handen genomen waardoor jij de focus beter kan leggen op de punten waar jij sterk in bent.

Inkoopfinanciering

Hierboven zijn een aantal vormen beschreven. Een nog niet benoemde financiering die interessant is voor MKB-ondernemers is een transactiefinanciering oftewel inkoopfinanciering. Dit is een vorm waarbij het grootste gedeelte van de inkoop gefinancierd kan worden. Over het algemeen is de omvang van de financiering behoorlijk. Deze financieringsvorm gaat meestal gepaard met debiteurenfinanciering (factoring).

Voorbeeld van factoring

Jouw bedrijf doet veel inkopen vanuit het Verre Oosten. De order die geplaatst is bij de producent heeft een behoorlijke omvang en is grotendeels gebaseerd op voorverkopen (gesloten verkoopovereenkomsten).

Via een Letter of Credit (L/C) of Documentair Krediet wordt de betalingsmethode geselecteerd. Op basis van de aangeleverde documenten wordt een financiering (L/C fo documentair krediet) beschikbaar gesteld. Deze positie loopt totdat de goederen bij de afnemer liggen en verandert het karakter van de financiering van inkoop/transactiefinanciering naar een andere vorm zoals debiteuren- of voorraadfinanciering.

Deze vorm van financiering kan veel partijen ondersteunen, omdat het een periode kan duren voordat het uiteindelijke geld van de afnemer op de rekening staat. Hierdoor kan de ondernemer niet door met bijvoorbeeld het volgende seizoen.

 

Hulp nodig bij factoring?

Heb je behoefte aan een vertrouwde bedrijfsadviseur om dit traject te begeleiden of om te sparren? Neem dan contact op met één van de partners van Claassen Moolenbeek & Partners via info@cmenp.nl of 088 26 36 700.

Wil je graag meer weten over factoring? Lees dan onze Whitepaper: Wegwijs in factoring!

Meer weten over factoring?

Over de auteur(s)

Marcel Griffioen

Marcel Griffioen, partner in Midden-Nederland bij CM&P; hij heeft ruime ervaring op het gebied van financiën (met werkgebieden contractmanagement, facturatie, debiteurenbeheer en integratie acquisities). Hij heeft in het verleden voor vele verschillende ondernemingen opdrachten ingevuld.

Je kunt hem bereiken op 06-52548590 of via mail marcel.griffioen@cmenp.nl.

Andere blogs

Lees meer interessante artikelen uit onze kennisbank.

cash and debt free bedrijfsovername

Menu