Het mag jou als ondernemer bekend zijn dat het goed is je ondernemingsplan in beweging te houden. Niets blijft bij hetzelfde en een up-to-date plan maakt ondernemen eenvoudiger en succes beter bereikbaar. Deze ‘beweging’ creëer je makkelijk met het jaarlijks opstellen van een strategisch jaarplan. Waarom zou je wachten tot december? Begin nu alvast met de basis en bouw dit het komende kwartaal uit. Dan heb je de koers voor het nieuwe jaar tijdig klaar.
Wat is het nut van een jaarplan?
Je jaarplan is onderdeel van een groter geheel: je ondernemingsplan. De succesvolle ondernemers stellen dit plan regelmatig bij. Zo blijft het een leidraad vormen die je door de tijd heen belangrijke handvatten biedt. Het opstellen van een jaarplan geeft ook rust en ruimte om te focussen. Het geeft richting: je weet welke kant je op wilt en hoe je daar komt. Je hoeft er niet meer continue (of tussen de bedrijven door) over na te denken. De vrijgekomen tijd kun je inzetten om je doelen te behalen.
Wat staat er in het strategisch jaarplan?
Het strategisch jaarplan is de ‘samenvatting’ van de doelen die je wilt halen en gebaseerd zijn op de beschreven meerjaren plannen in het in het businessplan. Je past hier bijvoorbeeld je marketingplan op aan, financiële plannen en ga zo maar door. De inhoud van het jaarplan kan heel divers zijn. Bijvoorbeeld naar gelang in welke markt jouw bedrijf actief is, wie je doelgroep is en hoe gevoelig je strategie is voor ontwikkelingen.
Dat gezegd hebbende: er zijn wel basisonderwerpen die altijd goed zijn om op te nemen. In dit artikel geven we je stof tot nadenken waarmee jij aan de slag kunt. Zet je antwoorden en bedenkingen tijdens het lezen al beknopt op papier. Zo heb je de basis voor je strategisch jaarplan 2022 klaar en kun je dit de komende maanden verder uitbouwen … en ook daarvoor hebben we natuurlijk wat tips.
Leer van de lessen uit het verleden
Bij het opstellen van het jaarplan is het belangrijk om vooruit te kijken, maar minstens zo belangrijk om terug te kijken. Leer van de lessen uit het verleden. Het mag nog even gezegd worden dat we de afgelopen (ruim) anderhalf jaar in een vreemde tijd hebben geleefd. Niet iedere ontwikkeling die je ervaarde in deze ‘coronaperiode’ zal doorzetten nu de samenleving weer steeds verder open gaat. Het is nu dus vooral belangrijk om vooruit te kijken en je niet blind te staren op zaken die van tijdelijke aard waren.
Evalueer wat het afgelopen jaar goed ging maar ook wat niet goed of minder goed ging. Welke ontwikkelingen heb je gezien binnen je doelgroep? Zijn er ontwikkelingen geweest in de markt en bij je concurrenten waar je van kunt leren? En welke ontwikkelingen zullen doorzetten, en zijn dus de moeite waard om (extra) op in te spelen komend jaar? Maak ook een lijstje van producten of diensten die beter werden afgenomen dan andere producten/diensten. En waarom denk je dat dit zo is?
Wat is je doel en wat zijn dan je prioriteiten?
Noteer welk doel (of doelen) jij hebt voor komend jaar. Dat kan zo simpel zijn als “…x… euro omzet behalen”. Maar het kan ook gaan om de uitrol van een nieuw product of nieuwe dienst. Of een verandering die je intern wilt bewerkstelligen, in bedrijfsprocessen of cultuur. Het is belangrijk dat je je doelen helder hebt. Dat is de basis voor je jaarplan.
Met name als je meerdere doelen wilt bereiken is het van belang om de daarbij behorende prioriteiten helder te hebben. Dit alles zorgt dat je makkelijker je focus houdt op wat echt belangrijk is en niet altijd maar in alledaagse rompslomp blijft hangen. Een jaar vliegt immers zo voorbij.
Het jaarplan is ook wel een uitgebreide actielijst
Nu je weet wat volgend jaar jouw focus gaat worden, kun je de acties die je daarvoor moet ondernemen op een rij gaan zetten. Welke stappen zijn nodig om te komen waar jij eind 2022 wilt zijn? Vaak is het makkelijk om te beginnen met het noteren van de grote stappen, ofwel mijlpalen. Van daaruit kun je de stappen kleiner maken en hier specifieke acties aan gaan koppelen.
Naast specifieke acties om het doel te bereiken is het ook een goed idee om alvast te bedenken waar je komend jaar, met de ontwikkelingen die je voor ogen hebt, extra op moet letten. Wederom een kwestie van de focus vastleggen zodat er ruimte in je hoofd ontstaat.
Probeer dit niet zo snel mogelijk te doen, maar neem hier echt genoeg tijd voor. Vandaar dat we altijd aanraden om, zoals boven al geschreven, het laatste kwartaal aan je strategisch jaarplan te werken en niet pas in december te beginnen. Vergeet ook niet om lange termijn doelen in je plan te betrekken. Zaken die niet volgend jaar al geheel ‘afgerond’ zullen zijn, maar juist onderdelen die van belang zijn voor een succesvol voortbestaan. Waar je op langere termijn naartoe wilt werken. Zou je deze vergeten op te nemen, dan is het moeilijker tijd te vinden om ook daar aandacht aan te (blijven) besteden.
Een eerste tijdlijn met stappen en acties
Uiteindelijk ga je de stappen en acties in een tijdlijn plaatsen. Die tijdlijn kun je overnemen in je agenda. Let wel, dit hoef je niet voor het hele jaar al te doen. Plan alleen de eerste maand of het eerste kwartaal. Aan het eind van die maand(en) ga je dan de planning voor de komende maand(en) vooruit maken. Alle details voor het hele jaar uitwerken kan, maar zorg wel dat je flexibel blijft. Gedurende een jaar verandert er veel. Misschien dat je je nu een bepaald beeld hebt gevormd van waar je over vier maanden staat. In de praktijk blijkt dat niet zo snel haalbaar of word je door omstandigheden een (ietwat) andere oplossingsrichting opgestuurd.
Als je het zinvol vindt om een plan op te stellen, moet je daar ook de tijd voor nemen. Een jaarplan moet haalbaar zijn, dan werkt het tevens ook stimulerend en krijg je er zelfs energie van. Vasthouden aan iets wat niet (direct) werkt vergroot de kans dat je het als ‘falen’ zal zien als je iets niet behaald. Dat werkt vaak alleen maar tegen. Hou het realistisch en flexibel. En vergeet ook niet om iedere maand tijd in te plannen om de voorgaande periode te evalueren. Zo weet je precies waar je bij moet stellen en waar niet.
Naast bedrijfsfinanciering en bedrijfsovername staan wij bij Claassen, Moolenbeek & Partners ook veel ondernemers bij met strategische planning én begeleiding bij de uitvoering. Ons hart gaat er sneller van kloppen als we samen plannen ontwikkelen en we genieten mee van de successen die onze klanten realiseren. Wil jij het komende jaar echte stappen naar succesvol(ler) ondernemerschap zetten? Neem dan vooral eens vrijblijvend contact op om te zien hoe wij je kunnen helpen je doel te bereiken.
Over de auteur
drs. ing. Bart Lemmen RAB
Bart Lemmen is zeer ervaren in het samenbrengen van mensen binnen een onderneming. Heb je interesse in wat hij voor jou kan betekenen en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact met hem op via 06-31045337 of mail.